Smaktest – Marabou crunchy hazel

Denna vår är som bekant fylld av nya utgåvor av spännande chokladsorter från allas vår Marabou, och jag har fullt schå med att leta upp dessa och hinna med att testa dem nu innan de försvinner igen, om de nu gör det. Eftersom det inte är någon av nyheterna som inte tilltalar mig så håller jag ögonen öppna efter just de jag inte hunnit att prova på närhelst jag är i närheten av en affär.

För ett par dagar sedan råkade jag leta mig in på Netto igen (som, helt orelaterat till denna tråd, gjorde mig besviken IGEN med att inte ha några av de erbjudanden hemma som jag faktiskt var intresserad av! 10kronorsjuice, var tog du vägen?). Väl där fann jag till min stora glädje två av de tre nya påssorterna som jag hört skulle börja säljas; marabou crunchy hazel och marabou crispers. Dock är inte mitt chokladkonto jättestort just denna månad, så efter lite beslutsångest blev det marabou crunchy som fick följa med hem i handväskan, allt på grund av den smaskiga beskrivningen:

”hela hasselnötter täckta med vit choklad, vetekrisp och len mjölkchoklad”

Hasselnöt i choklad = helt okej, vit choklad är en favorit och vetekrisp kan ju inte vara fel – så lät mitt resonemang när jag styrde stegen mot kassan.

Förpackningen är… ganska rolig. Den syns väl i hyllan, men känns som att den är riktad lite mer mot barn (eller oss barnsliga 20-någonting) än de lite mognare på jakt efter något att avnjuta i en bil på väg till jobbet (à la Riesen). Kanske ett smart drag i och för sig, de är ju ändå av det sötare slaget och tilltalar väl oss lite mer (säger jag väldigt ogeneraliserande).

Öppnad förpackning (som förövrigt innehåller 170 gram och kostar runt 20 kronor) är aningen mindre än halvfull. Inte imponerande kan jag tycka, förpackningen hade lätt kunnat vara en storlek mindre så att vi köpare inte känner oss lurade på konfekten.

Chokladbollarna är större än jag trott, vilket ger mig hopp om MYCKET choklad runt nötterna, och ganska tunga att hålla i handen (alla associationer av snuskigare slag efter denna förklaring skyller jag strängt på er läsares livliga fantasier).

Halverade ser man tydligt de olika lager som man stoltserar med på förpackningen. Nöt? Check. Vit choklad? Check. Crisp? Check.

Och smaken är… lite av ett antiklimax. Jodå, de är goda, absolut, men de smakar hasselnöt med choklad. Och det har man ju ätit ett antal gånger innan. Den vita chokladen känner jag inte av alls, och visst är den lite krispig, men det hade lika gärna kunnat komma från nöten, att det handlar om vetecrisp finns det inga bevis för.

Men visst åt jag av dem. 170gram räckte ändå ett par dagar, och de har så generöst givit oss en liten tejpremsa MED INSTRUKTIONER om hur man bär sig åt för att vika ihop påsen och spara innehållet en stund till. Tack Marabou, det hade varit tufft att behöva räkna ut det själv.

Slutsats? Goda, men lite tråkiga. 3/5.

Kommentera

