Smaktest – AXA Great: havregrynsgröt på burk

Havregrynsgröt är min drog. Om jag bara fick äta en enda rätt resten av mitt liv, skulle jag definitivt välja min älskade havregrynsgröt, helst med sylt eller frukt, mjölk och ett glas juice bredvid. Det är denna kombination som gör att jag längtar till frukosten varje morgon (annars kan jag ju lika gärna hoppa över den och inte äta förrän lunch) och det är dessa ingredienser som alltid, ALLTID måste finnas hemma i mitt kök, om jag har allt för en havregrynsmåltid kan jag överleva länge utan att klaga alltför mycket.

Därför blev jag mer än lite intresserad av dessa små lovande burkar – allt som ska behövas är att tillsätta varmt vatten, vänta en stund och vips! En portion spännande gröt bara väntar på att ta plats i magen.

De finns i två storlekar, dels denna portionskopp med 50 gram för runt 15 kronor och dels en paket med 500g för ungefär 30 kronor.  Än så länge går de att få tag på i tre smaker: Apple cinnamon, Red berries och den jag valde att betygsätta: Blueberry apricot.

Så här säger hemsidan om just Blueberry Apricot:

Great är en färdig havregröt som inte liknar någon annan gröt du ätit. På bara en minut har du en färdig frukost eller ett mellanmål laddat med både smak och nyttigheter
I den här förpackningen hittar du en kardemummadoftande blandning av stora fina havregryn, rostade solroskärnor samt ljuvliga blåbär och aprikoser.
Tillsätt bara hett vatten, vänta en minut och rör om – klar att äta. Ha en Great dag!

Det låter ju väldigt fint och lovande, lever de upp till sina egna högt satta förväntningar?

Först och främst, portionsförpackningen är ganska smart, om än lite tråkig, med sked under locket, tydligt tryck av bär och mindre tydlig förklaring om vad det faktiskt är för något. Hur man gör står det överhuvudtaget ingenting om, mer än att det finns ett ritat streck dit man ska hälla vatten. Kallt? Varmt? Det får man lista ut själv. Jo visst, jag tycker det är hysteriskt roligt med FÖR tydliga bruksanvisningar men bara för det kan man ju inte strunta i dem helt – speciellt inte när produkten är så pass nyskapande. Antagligen rationaliserades förklaringen bort till förmån för den klassiskt vita, rena designen. Det kanske skulle tänkts över en gång till…

I med hett vatten upp till randen är i alla fall tanken, så det provade jag också. En eller ett par minuter med locket på för att havregrynen ska ”gröta till sig”  och sedan är det bara att röra om och dyka i.

Och jo, den smakade gröt. Konsistensen är bra, lagom tjock och motsvarar ungefär den kastrullagade versionen (vi latmaskar kör ju annars oftast tallriken i mikron) vilket är ett klart plus. Dock är smaken väldigt… liten. Helt enkelt smakar det havregrynsgröt och lite kardemumma, ungefär. Vilket är gott, men det är verkligen ingen smaksensation. Jag hade lika gärna kunnat köpa vanliga havregryn för en bråkdela av priset och fått till en mycket bättre smak av att tillsätta lite krydda och torkade bär själv.

Dessutom saknades ju det där viktiga elementet – mjölk. Om gröten varit tillräckligt god i sig själv skulle jag kunnat ha ätit den utan den vita underdrycken, men nu tog jag bara ett par tuggor innan jag gick till kylskåpet och adderade den. Visst är det lätt att  göra så, när man är hemma, men är inte syftet med de här små portionskopparna att äta dem”på språng?” Då är ju inte första prioritet att också köpa en paket mjölk att hälla över.

Jag gillar tanken bakom förpackningen och tror verkligen på konceptet, men själva utförandet lämnar mycket att önska. Åh vad jag skulle vilja ge det här ett högre betyg, men jag KAN inte dela ut mer än 3/5. Och då är jag väldigt snäll. Kanske ger de andra smakerna mer…

Lite mer finslip så kan det nog bli en favoritprodukt!

Kommentera

