Smaktest – Marabou Daim Rocks

Här går det snabbt mellan chokladtesten! Det är ju såklart för att det kommit så många spännande nyheter nu, och jag vilar inte förrän jag tagit en för laget och smakat och recenserat dem alla åt er! Eller ja… Vilar gör jag väl, men under tiden drömmer jag om små marabouhärligheter med 145 gram av godhet inuti.

Som det händelsevis råkar vara i just denna påse!

Först lite bakgrund: Marabou daim rocks tillhör den nya raden av chokladpåsar som Marabou lanserat nu till sommaren. Förutom denna sort finns det (än så länge) två andra varianter i serien; Marabou Crispers och Marabou crunchy Hazel (som jag redan provat på).

Daim Rocks kostade på Maxi här i stan 22.50 kr vilket är runt standard för påsar i den här storleken; dyrare än att inhandla vanliga 200gramskakor, men också lite mer spännande – och konstigt nog tycker jag att de ofta räcker längre! Ja, om man inte köper dem när lillebror är med och sedan inte får mer än ett smakprov innan de inhaleras på annat håll…

Tillbaka till ämnet. Chokladen sticker ut lagom mycket med sin typiska daiminspirerade förpackning – det är verkligen svårt att missa att det är just daim det handlar om! Inte bara designen skriker ut det, men dessutom står det klart och tydligt mitt på påsen att det HÄR, det är DAIM och INGENTING ANNAT!

Men är det verkligen så att det inte är NÅGONTING annat?

Nej, lite har marabou spejsat till det och förklaringen på påsen lyder:

Bitar av daim, crispig cornflakes och len mjölkchoklad.

Ja… Det låter ju ganska bra. Visst, inte jättenyskapande, men daim är ju å andra sidan bland det bästa som finns, så egentligen behövs det inget mer för att jag ska smaska i mig ett par bitar utan att gnälla alltför mycket.

När jag öppnat påsen och slitit bort den från lillebrors giriga blickar (”bilder först, smakprov sedan!”) kunde jag än en gång konstatera att de tagit i lite väl mycket när de designade påsen. Mycket plats över med andra ord, och mitt tips är att göra påsen aningen mindre, eftersom det verkar lite girigt att bara täcka bottnen. Det blir som med chipspåsar, att man öppnar dem och besviket konstaterar att de inte ens är halvfulla.

Bitarna är väldigt små. Jag vet inte varför, men jag hade förväntat mig dem ungefär dubbelt så stora, lite mer som… jag vet inte… BILDEN PÅ FÖRPACKNINGEN! Varför ska alltid allting avbildas mycket snyggare än vad det verkligen är? Okej, så det gör att produkten ser aptitligare ut, men det gör också att verkligheten blir ännu lite gråare än den kunde varit.

Dock försvann besvikelsekänslorna ganska snabbt när jag till slut provade de små chokladundren. Visst smakar de daim, och daim är ganska knaprigt som det är, men man fick lite mer choklad och så lite cornflakes i med i varje bit, och gjorde att de ändå kändes som en ganska fräsch idé.

För mig var det här en angenäm upplevelse, och lillebror såg inte direkt ut att lida när han åt de tre fjärdedelar av påsen som jag inte hann få tag på innan de försvann. Kanske kommer jag inte köpa den här sorten så ofta just för att 200gramskakan med daim egentligen är ungefär samma sak betydligt billigare, men någon gång ibland, som lyx, kommer den säkert råka smyga sig ner i min korg…

4/5.

Kommentera

