Smaktest – Marabou Sensation Blueberry Milk

Ja, jag vet hur ni tänker därhemma – ”Ett TILL smaktest! Och av choklad den här gången också! Gör inte människan något annat än att äta onyttigheter?”

Eller nej, så låter ni säkert inte, men lite så känner jag, nu när det är dags för ÄNNU en recension av en av alla dessa nya chokladsorter. Jag får helt enkelt skylla på att jag gör det för er, ni som så länge gått och funderat på om de nya chokladbitarna är något att satsa på. Bara för er skull, INGEN annans! (Det är ju egentligen inte ALLS så att det är jag själv som tycker det är så oerhört spännande att prova allt som det står nyhet på, ABSOLUT inte!) Som tur är finns det många i min omgivning som inte heller är aviga till att smaka choklad, så jag inte behöver äta upp alltihop själv 😉

Den här gången blev det ett av Marabou Sensation nya tillägg – Blueberry Milk. Förutom denna har det ju också nyligen kommit en med jordgubbsmak – Strawberry Cheesecake, som delar rampljuset med Blueberry, och att valet föll på den senare var helt enkelt för att blåbär i choklad känns lite mer spännande än jordgubb – men den vill jag absolut ge en chans den också!

Hittintills har jag varit lite kluven gentemot Marabou Sensation. Några av smakerna har verkligen varit riktiga hittar för mig, Cookies and Cream tycker jag är fantastisk och för inte så länge sedan kom också varianten Macademia Honey som enligt mig är bland de godaste chokladsorter som finns att få tag på i Sverige just nu. Dock vet jag inte om jag tycker att det är värt att lägga MER pengar på MINDRE choklad, när det faktiskt inte är jättestor skillnad mellan kvaliteten på Sensation och vanliga Marabou. Smakerna är visserligen lite mer spännande vilket Marabou anser vara nog för att driva upp priset, men jag måste erkänna att jag nog hellre sträcker mig efter Lindt eller annan lite mer pålitlig kvalitetschoklad om det är dyrare choklad jag är ute efter.

Däremot har jag faktiskt hittat Marabou sensation på Willys en krona BILLIGARE än resterande 200gramskakor – DÅ börjar det faktiskt kännas som att det är värt att lägga pengarna på dessa, mer intressanta Sensationssmaker!

Så vad tyckte jag då om Blueberry Milk?

Först och främst måste jag säga att namnet på produkten gör mig oerhört intresserad. Blåbär i choklad hör inte till vanligheterna, och egentligen -varför inte? Det låter som en helt ypperlig blandning!

Förpackningen följer de vanliga reglerna för Marabou Sensations chokladkakor. De syns, men de är ändå relativt sparsamma, en tecknad variant av innehållet är representerad, och jag blev absolut inte avskräckt att plocka upp den från displayen. Plus för förpackningen med andra ord, den känns väl uttänkt.

Som synes på bilden så väger hela chokladkakan 142 gram. Till skillnad mot Marabous vanliga chokladkakor är det ingen speciell siffra satt på ALLA dessa Sensationkakor, de skiljer sig aningen åt och ligger någonstans mellan 130-150 gram. Priset varierar oerhört från affär till affär; från runt 15 på Willys till lite över 20 på coop och ica. Så det gäller att hålla ögonen öppna, både när det gäller priser och storlek!

Väl öppnad luktade den… blåbär. På riktigt! Det känns väldigt lovande när en produkt luktar doftar det man tror att den ska lukta. Konstgjord banan tillexempel, hu vad den doften kan skilja sig från RIKTIG banandoft!

Bitarna är ganska stora, och inuti döljer sig två lager – ett blått, nästan geleaktigt, och ett vitt, som jag antar är mjölkrelaterat och påminner om hur en Kinderbar ser ut om man delar den på mitten.

Helt ärligt; det här var inte min grej. Jag blev väldigt besviken på den blåa sörjan som är så otroligt söt att den tar över ALL annan smak! Chokladen kanske var jättegod, det mjölkvita lagret perfekt i smak och konsistens, men det kan jag inte uttala mig om, för ALLT jag kände var blåbärssmaken. Jo, den smakade blåbär. Och sött – väldigt, väldigt sött. Nästan så till den grad att det blir beskt (förstår ni hur jag menar?).

Oturligt nog (?) hade jag höga förväntningar på den här utgåvan efter att ha gillat många av de andra Sensationvarianterna OCH läst åsikter från andra bloggare som anser, tvärtemot mig, att Marabou lyckades jättebra den här gången. Jag antar att det här med att smaken är som baken spelar in här – så prova den gärna och dela med dig av DIN åsikt! Min kaka åt jag bara två rutor av, sedan sköt jag undan den. Den var helt enkelt inget för mig.

2/5

Kommentera

