Smaktest – Marabou maräng och nöt

Marabou maräng och nöt kom ganska obemärkt till bensinstationerna för någon månad eller två sedan och jag började nästan tro att jag såg i syne varje gång jag snabbt sprang in för att köpa tuggummi på pressbyrån och fick en skymt av den lilla chokladkakan. Ingen pratade om den, ingen reklam sågs om den, det var till och med svårt att hitta information om den på internet (och DÅ är det illa!). Det var som att den alltid hade funnits, men den skillnaden att JAG inte en enda gång uppmärksammat dess existens.

Dock har jag vid ett svagt tillfälle lovat mig själv att inte köpa choklad på bensinstationer eller pressbyråer runt om i Sverige då priserna är så hutlösa att det får tårna att krulla sig i skorna när man tar sig en titt! Lite så här off topic kan jag ge exemplet marabou crunchy som idag inne på Preem kostade hela 35 kronor, till skillnad mot de vanliga 20-25. Och eftersom jag försöker att inte bryta mina egna löften om det inte är absolut nödvändigt, så har jag väntat och stått ut för att hitta maräng och nöt i en matvaruaffär istället.

Och miraklet hände faktiskt! I dagarna var jag inne som hastigast i en affär jag sällan besöker, och där, upptravad mellan daim och luftbubbelchoklad låg den lilla härligeten och väntade på att någon förbarmande själ skulle ta och sätta tänderna i den! Det var nästan att jag hjulade till kassan (eller ja, hoppade jämfota i alla fall – hjula har jag tyvärr aldrig kunnat).

Förpackningen är stilren och typisk för marabous nya design där namnet på produkten är i centrum och innehållet i chokladen slungas mot oss som tittar i bästa 3D-imitation. Om man går efter bilden så är det cashewnöt som använts till den här sortens choklad, och även om jag inte är jätteförtjust i just cashewnöt när den är naturell, tycker jag MYCKET om den i mat och choklad. där höjdes mina förväntningar med andra ord.

Marabou maräng och nöt finns inte som 200gramskaka, inte heller som 100gram. Den enda varianten som går att få tag på (än så länge är det väl bäst att lägga till) är just denna, som väger 43 gram och väl kan anses vara gjord och menad för en ensam person, eller en väldigt snäll och vänlig kompis som klarar sig med hälften.

Väl öppnad ser man (om man vänder på chokladen) att den består av 6 mindre bitar som tillsammans bildar ett vågmönster, vilket sträcker sig över hela kakan. Riktigt fint tycker jag, kul med det istället för de sedvanliga M:n som man kanske väntat sig. Den luktar sött, chokladigt och man kan absolut känna nötdoften också, även om det är svårt att veta vilken nöt det handlar om (men egentligen, hur ofta försöker man komma fram till nötsort genom lukten?).

Delad, eller rättare sagt itubiten, ser man tydligt små, små nötbitar som kanske hellre ska benämnas som nötkross och också minibitar av vad som både smakar och ser ut som just maräng. Trevligt med en choklad som smakar det den lovar! Och på tal om smak så var jag mer än nöjd! Den är söt, javisst, vilket kan förstås med tanke på att den innehåller maränger som egentligen inte består av mycket annat än socker, men sötman balanseras upp av nötkrosset på ett, för mig tilltalande sätt. Den hade  nog kunnat bli lite för söt och enformig utan nötterna, så kombinationen känns väldigt bra.

Nej, det var inte mycket att klaga på här inte, om man inte surar lite över att den inte kommer i större version (vilket för min del nog är rätt bra i alla fall, med tanke på att hela den här slank ner utan minsta lilla hjälp utifrån). Söt, god och verkligen rekommenderad! Jag undrar varför Marabou smög så med just den här?

Mitt betyg kan inte bli annat än 5/5!

Kommentera

