Trippelmuffins för chokladälskare

Idag tänkte jag avslöja en stor hemlighet för er. Något som kommer chocka er ordentligt, ruska om er lite och få er att ändra bilden av mig totalt.

Är ni med?

Jag är en tvättäkta chokladälskare.

Och då menar jag inte att jag är en av de där personerna som säger sig gilla choklad eftersom de; ”tycker att en ruta mörk choklad en gång då och då är gott till kaffet” utan jag är mer benägen att säga; ”om jag inte får min dagliga dos av söt, sliskig choklad så lägger jag mig ner och slutar att fungera på en endaste gång”.

Okej, så det kanske inte är jätteöverraskande med tanke på att säkert minst hälften av alla recept på den här bloggen innehåller någon form av choklad, men jag ville bara försäkra mig om att ni alla vet var jag står. Jag har slutit fred med mitt beroende, och hoppas att alla ni andra som avgudar den renaste formen av njutning också gjort det 😉

För att fira alla som är lika stora chokladälskare som jag är så bjuder jag här på ett recept med inte bara en sorts choklad, utan tre! Först i med kakao, sedan både vit och mörk hackad choklad. Kan det bli mycket bättre?

Jag hittade originalreceptet för många år sedan någonstans på internet och har sedan dess använt det ett flertal gånger, vilket brukar vara uppskattat. Det kanske låter konstigt att det är förhållandevis lite socker i smeten, men den hackade chokladen  jämnar ut det och gör dem alldeles lagom söta! Jag tycker att de ska serveras ljumna, fortfarande lite kladdiga med te eller ett glas kall mjölk, men de passar lika bra som efterrätt med lite grädde eller en klick glass!

Det här är min version av receptet:

***

Trippelmuffins
(ca 12 stycken)

Ingredienser:

2 st ägg
3 dl mjölk
1 dl socker
85 gram smör
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
0.5 tsk bikarbonat
100g vit choklad
100g mörk choklad

Börja med att sätta ugnen på 200 grader och ställ ut 12 muffinsformar på en plåt eller i  en muffinsplåt om du har (om du inte har; köp en när du kan, de är verkligen HELT fantastiska! Den här gången hade inte jag någon till hands, dock fungerar aluminiumformar snäppet bättre än de i papper).

Smält smöret och låt det svalna lite.

Vispa ihop äggen med sockret i en bunke. Tillsätt mjölken och det smälta smöret och vispa lite till.

Hacka chokladen grovt (tjuvät ett par småbitar, det hör till!)

Blanda mjölet, kakaon, bakpulvret och bikarbonaten i en egen skål och tillsätt den hackade chokladen så bitarna täcks av blandningen.

Häll över mjöl- och chokladblandningen i äggsmeten och blanda snabbt men varsamt ihop det till en smet, vispa inte!

Fördela smeten i muffinsformarna (på en gång, låt den inte stå och vänta; bakpulvret har redan börjat verka!) och grädda mitt i ugnen i ungefär 15 minuter. I originalreceptet står det 20 minuter, men för mig räcker det med 15 – se efter med en sticka så de är precis som du vill ha dem!

 

 

Lycka till!

Kommentera

