Panerad saganaki med ugnsrostade rotfrukter

Gårdagens middag blev, efter lite omplanering då jag tänkt mig något helt annat som jag sedan inte orkade åka och handla till, panerad sakanaki med ugnsrostade rotfrukter och en kall sås med honung och vitlök.

Men vad är Saganaki? Och vad gör man med det?

Vid en sökning på wikipedia (allas vår husgud) får jag reda på det här om saganakin:

Saganaki (grekiska σαγανάκι, ordagrant liten stekpanna) kallas olika rätter som tillagas i det grekiska köket och är uppkallat efter den enportionsstekpanna som den tillagas i.

Dock använder vi ordet här i Sverige som namnet på just den osten som är den vanligaste rätten att servera när man bjuder på saganaki, vilket kan vara lite förvirrande.

Saganakiosten är oftast gjort på getmjölk eller fårmjölk och kan antingen stekas eller friteras före servering. Ibland flamberas den som sista touch, men det valde jag mycket klokt att hoppa över 😉

Själv använder jag ofta halloumiost (en annan mycket god stekbar ost, som kommer ifrån cypern) till både grillkvällar och snabbstekning till sallad eller pasta, men saganakiosten använder jag mycket mer sparsamt. Den har en skarp, starkt ostig smak som jag inte riktigt vad jag tycker om men ibland blir jag sugen på den där speciella karaktären som inte halloumiosten riktigt har.

Har du ätit Saganaki någon gång? Vad tyckte du?

***

Det blir inget vanligt, hederligt recept här idag eftersom jag inte har en aning om mängderna jag använde, men jag tänkte ändå ge er en liten guide till hur jag gjorde;

Panerad Saganaki

Ett paket Saganakiost räcker till två portioner som huvudrätt, om man inte är köttätare och bestämmer sig för att ha osten bredvid, som tilltugg, då räcker den antagligen så pass långt som till fyra-sex personer.

Börja med att, efter att ha öppnat paketet, dela osten i bitar. Jag tycker fyra bitar är lagom, men det beror ju också på hur många du serverar den till. Vispa upp ett ägg i en skål och doppa bitarna i tur och ordning däri så alla sidor blir täckta av äggröra.

Efter äggdopperiet är det sedan dags att täcka bitarna med ströbröd som hällts ut på en tallrik. Om du inte har ströbröd hemma går det lika bra med vanligt mjöl.

Mitt val föll på att steka ostbitarna, eftersom jag inte har fritös och inte riktigt litar på fritering i panna. Så jag hettade upp lite olja, lade i de nu panerade bitarna och höll ordentlig koll på dem – till skillnad mot till exempel halloumi kan saganakin smälta och flyta ut i hela pannan om man har otur.

Vänd runt på alla sidor för att få en snygg yta, dra sedan ner temperaturen rejält och låt dem bli genomvarma.

***

Ugnsrostade rotfrukter

Servera gärna saganakin med ugnsrostade rotfrukter, finns det något godare att göra med alla dessa fantastiska rötter?

Tag fram de rotfrukter du har hemma. I mitt fall blev det morötter, palsternackor, kålrot och potatis, men hur mycket av varje och vilken blandning är helt upp till dig! Skala det som behöver skalas (potatis kan med fördel användas som de är, med skalet på) och skär dem i ungefär lika stora bitar så allt blir klart samtidigt.

Lägg bitarna i en långpanna, som du antingen ringlat olja över botten på eller lagt ett bakplåtspapper i, även det pyntat med lite olja. Strö över rikligt med flingsalt och gärna färsk timjan om du har det hemma, sedan är det bara att drissla lite mer olja över och ställa in i ugnen på 225 grader i ungefär 40 minuter – håll koll i slutet så det inte blir bränt!

***

Min panerade saganaki och de ugnsrostade rotfrukterna fick sällskap av en kall sås på tallriken, gjord på turkisk yoghurt, honung, vitlök, salt och peppar. Det är en av mina favoritsåser, så prova den gärna! Speciellt god är den till just rotfrukter, sötman passar väldigt bra till morot och palsternacka.

Och voilà:

Kommentera

