Bra dag blir dålig dag blir bra dag med kladdiga chokladmuffins

Igår kände jag mig otroligt pysslig och väldigt osugen på allt vad skolböcker heter så jag bestämde mig för att det vore idé att ta ut pyssligheten på att baka någonting. Det passade perfekt eftersom trippelmuffinsen precis tagit slut och det alltid är trevligt att ha något hemma att bjuda på (och egentligen – när är det INTE en bra idé att baka?).

Med liv och lust (nåja…) satte jag igång med att baka kärleksmums för glatta livet. Jag rörde och vispade, smorde plåt och gjorde mig verkligen till för att mumsen skulle bli sådär absolut kalasgoda som bara de kan vara!

Här är en sammanfattning av utvecklingen efter att smeten hällts i formen:

1) Kakan brändes vid i ugnen.

jag tänkte – jag döljer det med en perfekt frosting!

2) Frostingen skar sig.

jag tänkte – vi provar i alla fall!

3) Frostingen fastnade mitt på kakan och gick inte att breda ut.

jag tänkte – vi tar bort den och brer på en ny!

4) Frostingen drog med sig alla kaka under och förstörde resterna totalt.

Slutsats = Det blev inga kärleksmums. Inte ens återvinning av kakan genom cakepops eller liknande kunde komma på tal, det var bara att kasta. och sörja.

Men att avsluta baket där hade varit att erkänna mig besegrad, så jag gick till min älskade, sönderanvända ”sju sorters kakor”bok som jag haft i min ägo sedan jag var ungefär 2 äpplen hög och letade upp det trognaste, kladdiga chokladmuffinsreceptet som någonsin funnits! Jag har använt mig av det hur många gånger som helst, och resultatet är alltid lika uppskattat. Inte de vackraste skapelserna, då de ska säcka ihop i mitten, men bjudna med munnen full med kaka brukar ha överseende 😉

Om ni inte har ett exemplar av boken som innehåller det här receptet så får ni det av mig här:

***

Chokladmuffins
(ca 12-15 stycken)

100 gram margarin eller smör (jag använder alltid smör)
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Ställ ut veckade formar i en långpanna eller på en plåt.

Smält matfettet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda till sist i matfettet. (Jag brukar blanda alla torra ingredienserna för sig innan jag tillsätter dem i ägg och sockersmeten, men det nämns det ingenting om i bokens recept.)

Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte mer än 3/4.

Grädda mitt i ugnen – 200 grader – i ca 10 minuter.

Jag valde att dekorera lite snabbt med florsocker, men när jag serverar dem ikväll kommer det nog bli med grädde och något bär =)

Kommentera

