Kladdiga chokladkakor

Innan jag tappar bort mig ibland ord som ”choklad” och ”kladdiga” vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag – JAG – har fixat ihop en egen logga till den här bloggen! Den är inte välgjord (fast det tog mig många långa timmar att mixtra fram något användbart alls!) men den är personligare än bara texten som var förut. Jag känner mig så pass nöjd att jag kan ha den så länge, fram tills att jag fått ihop något som ser lite mer professionellt ut (inte för att jag behöver det eftersom jag är allt utom professionell, men det är en annan historia). Hoppas den inte sticker allt för mycket i ögonen 😉

Tillbaka till den riktiga anledningen till det här inlägget – chokladkakor! För det är vad dessa kakor är – inte chocolate chip cookies eller något annat som hintar om kakor med gömda chokladbitar i, nej de är så pass chokladiga att man inte kan kalla dem annat än chokladkakor. Som små personliga kladdkakor, otroligt mastiga men svåra att lägga ifrån sig.

Receptet är en aningen omarbetad version av det här som kommer ifrån den finfina bloggen Sugar, spice and everything nice som jag nyss hittat till. Ta en titt!

Kladdiga chokladkakor (ca 12 stycken)

Ingredienser:

2 ägg
1 3/4 dl strösocker
75 g smör
200 g mörk choklad
150 g vit choklad
2 dl vetemjöl1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
lite, lite salt

Vispa äggen och sockret, gärna med elvisp, tills det är fluffigt. Smält smöret i en kastrull på spisen och lägg i ca 150 gram av den mörka chokladen. Rör om tills det smält och stäng av plattan. Blanda i smeten i ägg- och sckerblandningen. I en annan bunke, blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och en aning salt. Rör i detta i smeten.

Hacka den mörka chokladen som blev över (50 gram) och all den vita chokladen. Blanda i hacket i smeten och klicka ut på en bakpappersförsedd plåt eller två; med ganska stora mellanrum (de flyter ut en hel del!)

Sätt in i ugnen på 200 grader i ungefär 8 minuter. Passa i slutet så de inte bränns, det blir en så tråkig bismak på kakorna då (jag är ganska bra på att få till den >.<). Låt svalna ett tag innan du äter, de är väldigt mjuka till en början men blir hårdare ju längre de får stå.

Hugg in!

Kommentera

