Smaktest – Green Deli Indian Curry

Jag har blivit utvald av smartson att få testa nyheten Green Deli gratis i utbyte mot en recension med mina tankar och känslor om produkten. Eftersom detta är precis vad jag gör här i min blogg (gratis!) passade det mig perfekt och efter att ha inhandlat och smakat Green Deli Indian Curry skrev jag den här recensionen, som jag tänkte att ni kanske ville läsa också.

***

Som vegetarian är frysdisken med färdiga eller så gott som färdiga måltider ganska begränsad. Utöver en och annan pastarätt, frysta påsar med grönsaker och ett par märken av ”köttsubstitut” är det nästan uteslutande kött, fisk och kyckling som dominerar, vilket gör att jag sällan graviterar ditåt för att leta upp en snabb rätt att laga till lunch eller middag.

Därför blev jag väldigt förväntansfull när jag hittade information om Green Deli och de fyra olika varianterna som tillhörde varunamnet. Alla fyra är anpassade så att inte bara köttätare kan handla hem dem, utan även vi som föredrar det gröna och oskyldigt vegetabiliska. Om man inte vill hålla matlagningen helt vegetarisk, är det också väldigt enkelt att kombinera dessa olika smaker med valfri köttbit, jag kan tänka mig att kyckling är ett hett tips till alla fyra påsar!

Efter att ha fått besked om att jag var en utvald testpilot började jag alltså leta efter Green Deli i de varuhus jag har i närheten. Eftersom jag inte äger någon bil försökte jag först på nära håll, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort. Mitt Ica nära hade dem inte i sortimentet, inte heller coop. Netto och Lidl uteslöt jag redan från början, och en snabbtitt senare bekräftades misstanken att varken eller tog in och sålde denna nyhet.

Så jag anlitade en chaufför (aka min käre far) och tog med honom till Maxi, där jag äntligen hittade en frysdisk som inte bara innehöll broccoli och spenat – Green Deli fanns där också! Glad över att jag hade min gratiskupong efter att ha upptäckt att priset där låg på 28 kronor (!!) var det dags att välja vilken sort som skulle få följa med hem, vilket inte heller var det enklaste jag gjort. De är alla väldigt tilltalande i sina fräscha vita påsar med lockande bilder av produkterna i fråga. I förhand hade jag bestämt mig för att välja Warm Greek Salad, men tyvärr var det den enda som inte gick att få tag på i min affär, så jag valde mellan de tre andra – French Ratatouille (som jag  valde bort eftersom jag ofta lagar ratatouille själv) Italian Pesto (som lät intressant men inte så komplicerad) och så Indian Curry, som mitt val föll på.

Väl hemma tittade jag igenom innehållsförteckningen lite mer noggrant. Blomkål är ju fantastiskt gott, kikärtor, linser och curry likaså. Dessutom finns det spenat och andra godheter i som man inte direkt lägger märke till på påsens framsida. Dock är det viktigt att påpeka att innehållet inte är veganskt då både skummjölk och grädde kan noteras, annars kan man nog lätt luras av att det inte ser särskilt gräddigt ut på bilden.

Den enda ingrediensen som inte känns naturlig är stabiliseringsmedlet som använts till de grillade tomaterna, och utöver det är det bara druvsockret som känns lite onödigt. Alla andra komponenter är naturliga och uttalbara, vilket i min bok är ett stort plus!

Efter att ha klippt upp påsen blev jag lite fundersam över mängden innehåll om man jämför det med påsens framsida som glatt konstaterar att det är ”2-3″ portioner däri. Nja. Inte tre i alla fall, då måste man vara väldigt liten i maten. Tvärtom kändes det här nästan som en enportionsrätt, om man, som jag, valt att äta den på egen hand, utan kött eller en bit bröd bredvid.

Jag valde att göra precis vad som rekommenderas på påsen och tillaga min curry i stekpanna i 3-4 minuter och inte i mikrovågsugn. För att vara så rättvis som möjligt stekte jag den i olja, precis som förpackningen anser vara bäst, och tillsatte inga kryddor eller andra ingredienser.

I stekpannan konstaterade jag återigen mängden. Hmm… Hur får de detta till tre portioner? Men det luktade gott även fryst och såg väldigt fräscht ut med både grönt och gult representerat, till och med lite rött om man tittade efter noga så jag lät bli att gruffa alltför mycket över produktens uttalanden på förpackningen.

Färdig såg allt… Lite kladdigt ut. Grötaktigt på något sätt, men ändå ganska aptitligt. Jag kände mig inte alltför lurad av framsidan, bilden är ganska rättvis när det gäller att avbilda det som faktiskt är i påsen. Det tycker jag är viktigt, det är bilden som tilltalar oss först och om innehållet inte avspeglar den blir man genast besviken, innan man ens hunnit ta en första tugga.

Och på tal om första tugga – den var inte alls dum. Jag hade förväntat mig mer hetta, indisk mat är ju ofta ganska kryddstark, men den enda krydda som kändes urskiljbar var just curryn, vilket jag var ganska tacksam över då jag är en riktig mes när det kommer till styrka. Dock är det lite konstigt att man inte ens tillsatt lite lite chili eller annan mer smakrik krydda; det känns som att det indiska köket skulle varit bättre representerat på det sättet. Av koriandern, ananasen och vitlöken märkte jag ingenting alls, men grönsakerna var alla smakrika och faktiskt riktigt krispiga. Tomaten tyckte jag däremot var aningen för geggig, den mådde helt enkelt inte så bra av att bli fryst och sedan upptinad igen.

På det stora hela är jag positivt överraskad, även om jag måste säga att rätten i sig är ganska lätt att kopiera och göra själv för mindre pengar. Det är inte enbart negativt dock – det betyder ju att receptet är naturligt och inte proppfullt med smakförstärkare och andra otrevliga tillsatser. Förpackningen är fräsch och avspeglar innehållet väl, produkten är lätt att tillaga och smakar gott. Jag åt upp nästan hela påsen själv så 2-3 portioner är lite missledande, och smaken kanske är aningen för mild och intetsägande för att avspegla Indien, men jag skulle kunna tänka mig att köpa denna variant igen om jag lider av tidsbrist.

Så med denna upplevelse i åtanke kommer säkert en eller två av de andra varianterna slinka ner i vagnen någon gång i framtiden. De kanske inte är revolutionerande – men de känns genomtänkta och smakar gott. Det är, enligt mig, ett gott betyg.

3.5/5

2 thoughts on “Smaktest – Green Deli Indian Curry

  1. Pingback: Smaktest: Findus Simply Green Indian Bhaji Bite « Kärlek på tallrik

  2. Pingback: Findus Simply Green Indian Bhaji Bite (från bloggen Kärlek på tallrik) | Findus Simply Green

Kommentera

