Magisk sojafärssås

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om spagetti med quornfärssås som är mitt standardrecept när det kommer till just quornsås eller tomatsåser i allmänhet. Snabbt, gott och ännu bättre  – lätt att variera om man har andra idéer eller saker i kylen som sett sina bästa dagar.

Så var det för mig idag. Efter en vecka eller så hade mina färska champinjoner börjat se mer och mer ut som murklor, och de bitar av paprika jag hittade var inte heller helt rynkfria. Dock var de fortfarande fullt ätbara, så länge som man förvandlar dem till en annan variant av spännande vegetarisk sås.

Är det inte lite fantastiskt hur något som ser tråkigt och lite oaptitligt ut kan bli adderat i en sås eller tillagas på andra sätt och sedan bli superfräscht igen? Nästan som magi 😉

Den här gången använde jag hälsans köks version av vegetarisk färs. Den är lite torrare än quornfärsen, men lika god i en sås och aningen billigare! Om du hellre vill ha quornfärs kan du absolut byta ut den.

***

Magisk sojafärssås

1 gul lök10-12 champinjoner (det är helt okej om de är släta och färskare än mina ^^)
1/2 grön paprika
1/2 gul paprika
300 g fryst vegetarisk färs (en liten påse)
1 burk krossade tomater (de brukar innehålla ungefär 400g)
4 msk balsamico
1/2-1 msk honung (eller en nypa socker, eller en skvätt ketchup, allt för sötmans skull)
salt och peppar
smör att steka i

Hacka det som ser ut att behöva hackas (alltså lök, champinjoner och paprika).

Fräs champinjoner och lök en stund i smör tills de fått lite färg. Lägg i paprikan och sojafärsen, låt fräsa med tills färsen inte ser isig och fryst ut längre.

Häll över krossade tomater och tillsätt balsamico och honung. Låt koka i ca 10 minuter. Om du tycker det blir för torrt kan du addera någon msk vatten.

Servera med valfri pasta (jag körde på den klassiska fullkornsspagettin) och gärna rivna morötter, det är så gott till =)

Kommentera

