Icas korv- och böngryta med ajvar à la mig

Inspiration till matlagning och bakval finns överallt. Inte bara i kokböcker eller på internet, även om det där finns en hel ocean av möjligheter, men även i helt andra situationer. Det finns reklamblad (som jag lusläser), Tv-program, urval i mataffärerna, minnen, dofter, bilder… Allt kan leda till en ny och spännande maträtt, och allt kan göras till sitt eget.

I mitt fall ramlade jag över ett broshyrställ inne på ICA när jag var där senast och gick och strötittade lite. Jag plockar gärna på mig dessa broshyrer, tittar i dem en gång och vet sedan inte vad jag ska göra med alla  pappersblad som sedan hamnar lite hur som haver, men i det här fallet var jag beredd att göra ett undantag.

En böngryta? Med ajvar relish? Det lät ju inte helt fel! Och jo, det är korv i originalreceptet, men vem är det som säger att vegetarianer inte kan få sno åt sig lite inspiration från sina köttätande vänner? Sagt och gjort, bladet hamnade i korgen och det blev böngryta ikväll.

Enligt bladet jag plockade upp tillagas rätten så här:

***

Korv- och böngryta med ajvar

2 rödlökar
500 gram kryddiga korvar (som jag strök. Man kan absolut använda vegetarisk korv om man vill det, eller quornbitar. Jag valde att bara steka champinjoner och zucchini)
2 pkt kokta bönor (ca 500g) (Jag hade en burk kidneybönor och så ersatte jag den andra bönburken med majs)
150 g haricots verts (frysta fungerar bra)
1 msk smör eller margarin
2 dl lätt crème fraiche
1 dl ajvar relish
1,5 dl vatten
salt och peppar
2 msk hackad persilja (jag hade timjan hemma, men det passade bra som substitut)

1. Skala och skär löken i klyftor och skiva korven (eller champinjoner och zucchini). Låt bönorna rinna av.

Fräs lök, korv och haricots verts i matfettet i en stekpanna. Rör ner crème fraiche, ajvar och vatten, låt koka ca fem minuter eller tills haricots vertsen blir mjuka. Vänd ner bönorna och låt allt bli varmt. Smaka av med salt och peppar. Strö över persiljan (eller timjan).

3. Servera grytan med bröd.

***

Som vanligt kan jag ju inte hålla mig till instruktioner och korv passade ju inte riktigt in i min matplan för dagen, så några ändringar blev det såklart, allt enligt paranteserna ovan. Då kan matlagningen se ut så här eller något åt det här hållet:

1.

Hacka lite lök…

och det du använder istället för korv (ja, eller korv då ^^)

2.

Lägg allt i stekpannan.

Tillsätt crème fraiche, ajvar relish (valfri styrka)…

…och vatten!

I slutet  vänds bönorna i…

… och majs om du är sugen.

Glöm inte salt och peppar!

3.

Att servera med bröd är helt okej, men jag valde fullkornsbulgur och kokt broccoli.

Och så lite färsk timjan över!

Bon appetit! 😉

Kommentera

