Blixtsnabb medelhavspasta med svamp

Solen har de senaste dagarna verkligen kikat fram ordentligt gjort det svårt att ens tänka på något annat än att njuta av värmen och ignorera sina skolböcker!

Jag bor vanligtvis i en liten etta på tredje våningen, där det är så hett under dagarna att jag helst av allt inte är där inne över huvud taget, så att ställa mig framför spisen är inte riktigt lika lockande som det är under kalla vintermånader. Med det sagt vill jag dock inte påstå att min glädje för matlagningen tystats ner, nej, men ibland vill man att det ska gå lite snabbare och vara lite fräschare än vad man annars brukar satsa på.

Det går absolut att laga mat från grunden utan att man måste avsätta timmar, det här receptet tar inte mer än sådär 20 minuter och resultatet är ofta uppskattat. Jag medger att svampen kanske inte riktigt passar in i medelhavstemat, men det var vad jag hade hemma och det smakade gott till! De kan alltid bytas ut mot tex quornbitar eller, i köttätarkretsar, till kyckling eller liknande.

***

 

Blixtsnabb medelhavspasta

Ingredienser 4 portioner

Pasta för fyra

1 rödlök2 vitlöksklyftor
150g skivade champinjoner
1 tsk torkade örter
3-4 dl matlagningsgrädde
150-200 g fetaost
2 hackade tomater
1 dl kärnfria oliver
salt och peppar

Koka pastan enligt förpackningen.

Under tiden; hacka lök och vitlök och skiva champinjoner. Fräs detta i smör ett par minuter. Krydda med de torkade örterna (färska går också jättebra).

Häll över matlagningsgrädden och låt allt få koka ihop ca 10 minuter.

Dra av från värmen och blanda i smulad fetaost, hackade tomater och oliver. Låt inte såsen koka efter att fetaosten kommit i, den ska inte smälta helt.

Krydda med salt och peppar, servera med pastan och gärna någon färsk krydda att toppa med!

Njut av solen nu när den är här – det går så fort 😉

Kommentera

