Parmesansmakande potatissoppa pronto!

.
Soppa.
.
När jag försöker hitta ord jag förknippar med just soppa är det adjektiv som ”värmande”, ”stärkande” och ”mustig” som kommer upp i huvudet. Ord som kanske inte riktigt passar in en av de varmaste dagarna på hela året, eller ens under sommarhalvåret generellt sett om man ser lite skralt på det. Men visst kan man unna sig soppa på sommaren också!
.
Det tycker i alla fall jag, som är fast besluten om att bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den 😉
.
Av någon anledning blev jag otroligt sugen på just potatissoppa nyligen. Detta är ganska sensationellt för mig, som sällan äter potatis och ännu mer sällan äter soppa. Jag tycker om potatis, absolut, men det finns andra kolhydrater jag gillar bättre. Och soppa har jag av någon anledning alltid diskriminerat emot, det känns helt enkelt konstigt att mer eller mindre dricka sin mat istället för att tugga den. Därför var jag av den uppfattningen att det var lika troligt att jag skulle vilja äta dessa två ihop som att jag skulle vilja sleva i mig en av dessa baconsundaes (HU!).
.
Men så var det alltså, och vem är jag att ifrågasätta mina egna smaklökars önskningar?
.
Det här receptet är en lyxig version av en enkel potatissoppa. Den innehåller, förutom potatis, både crème fraiche och parmesan. Och ibland är jag glad att jag lyssnar på mig själv – det var rätt mysigt att äta soppa även i juni ❤
.
Originalreceptet hittade jag bland allt det goda som tasteline har att erbjuda på sin hemsida. Vi hade ungefär samma uppfattning om hur den skulle göras – men några punkter skiljer sig. Därför kommer mitt här:
.
***
.

Potatissoppa
.
Ingredienser (4 portioner)
.
1 gul lök
1 liten vitlöksklyfta
6 stycken potatisar (normalstora)
1 lagerblad
1.2 liter vatten
1 grönsaksbuljongstärning
2 dl crème fraiche
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl riven parmesanost (helst inte den färdigrivna versionen, den är så tråkig!)
smör att steka i
salt och peppar
.
Börja med att hacka lök och vitlök. Skala potatisen och skär i mindre bitar ( så de går fortare att koka). Fräs lök, vitlök och potatis i smöret i en stor kastrull. Tillsätt ett lagerblad och stek någon minut eller två.
.
Smula över buljongtärningen och slå på vattnet (om du vill kan du använda egengjord grönsaksbuljong; då behöver du ingen tärning, utan slår bara över buljongen). Låt sjuda i ungefär 30 minuter (jag gjorde detta utan lock).
.
När potatisen är mjuk är det dags att hälla i crème fraichen (jag lyxade med den vanliga varianten, jag vet inte hur det smakar med lätt) och sedan mixa allt till en slät soppa. Krydda med salt och peppar, dessutom lite vitvinsvinäger (var försiktig med den!).
.
Enligt originalreceptet ska man koka upp soppan igen och hälla i parmesanosten. Jag gjorde istället så att jag kokade upp soppan, hällde upp i min tallrik och dekorerade med riven parmesan. En timjankvist eller två, och ett par vrid med pepparkvarnen så är soppan redo att ätas!
.

.
Vill du få måltiden lite matigare är en smörgås eller två gott till!
.
Kommentera

