Cashewnötsgryta med vegetariska sojastrimlor

För ett antal månader sedan fick jag en paket vegetariska sojastrimlor av min kära mor, av den enkla anledningen att paketet pyntats med alls vår Anna Skipper. Jag är nämligen inte helt positivt inställd till hennes ”hälsosamma” livsstil, och heller inte en supporter av ”du är vad du äter” och andra ”sunda vanor” som hon lär ut. Anledningen?

Hon. Är. Så. Extrem.

Själv tror jag benhårt på att man kan äta allt, men inte hela tiden. Att variera intaget och hålla sig något sånär till tallriksmodellen. Att äta mindre, men ofta. Att inte begränsa sig själv för mycket och att inte plocka bort något som kroppen faktiskt behöver.

Fine, om du känner dig bekväm med att bara äta raw food i hela ditt liv eller att följa lchfmetoden tills du tröttnar – kör på det. Om din kropp mår bra och du är på topp, varför ändra på det? Laga inte vad som inte är trasigt, är det inte så man säger?

Men att ändra helt på någons kostvanor till sådana extrema längder som hon gör (eller har gjort i varje fall, jag har inte sett hennes program på ganska många månader nu) tror jag inte är nyttigt för någon. Dels blir det svårt att hålla kvar vid matvanor man inte trivs med, och dels mår inte kroppen som den ska om man äter alltför ensidigt. Det bäddar för att falla tillbaka, eller för att tröttna helt. Mat ska vara en njutning, man måste bara hantera den någorlunda ordentligt!

Efter den predikan kommer jag då till dagens recept. Sojastrimlorna med Annas huvud på (paketet alltså, själva strimlorna har tack och lov inte ett stort Annaleende inpräntat) smakar helt okej, men inte mer. De behöver sällskap med mer smakrika ingredienser. Därför lagade jag en spännande och enkel cashewnötsgryta, det blir en väldigt exotisk smak på nermalda cashewnötter, som kompletterar sojastrimlorna riktigt bra! Om du inte hittar Anna i någon frysdisk (helt ärligt vet jag inte ens om de fortfarande går att få tag i) så går det absolut lika bra med quornbitar eller något ur Hälsans köks sortiment.

Originalreceptet kommer ursprungligen från matklubben. Min version är ganska omgjord och vill du prova delar jag gärna med mig 😉

***

cashewnötsgryta med vegetariska sojastrimlor

Ingredienser (4 personer)

100 g cashewnötter
400 g (en burk) krossade tomater
2 msk riven ingefära, färsk
1 msk garam masala
1 tsk spiskummin
2 msk honung
1 tsk salt
ev. 1 krm cayennepeppar (om du vill ha lite mer ”piff” på grytan)
300 g (en påse) sojastrimlor (eller quornbitar el. dylikt)
1/2 zucchini
1 paprika i valfri färg
200 g (en halv burk) kokosmjölk
olja till stekning

Häll cashewnötter, krossade tomater, riven ingefära, kryddor och honung i en matberedare eller mixer och kör tills det blivit en (relativt) slät massa.

Skär zucchini och paprika i bitar.

Fräs sojastrimlor, zucchini och paprika i lite olja tills de fått färg.

Tillsätt först den mixade smeten…

…och sedan kokosmjölken. Låt allt sjuda på svag värme i ungefär 15 minuter.

Servera som det är, med bröd, ris eller fullkornscoucsous.

Hoppas du tycker om det! ❤

Kommentera

