Hasselbackspotatis med lins- och morotsbiffar och kall pepparrotssås

Nu när det är sol och sommar börjar det komma fram massor av härlig nypotatis i affärerna! Jag längtar efter att få sätta tänderna i dessa, men för att kunna göra det måste jag ju först göra mig av med de stackars äldre potatisar jag har liggande hemma. Att slänga är ju inte ett ekonomiskt eller ekologiskt alternativ när de fortfarande är fullt ätbara, så vad mer kan man göra än det vanliga?

Hasselbackspotatis kanske?

Just hasselbackspotatis åt jag mycket när jag var yngre och på middag hos min faster och  farbror. De är stora potatisätare och just detta sätt att servera dem var deras stora favorit. Och jag var inte den som var den, för gott är det ju verkligen!

Till dessa läckra potatisar kan man ju ha nästan vad som helst, hos faster hade man nästan garanterat fått något vilt kött av något slag, men det var ju i mina köttätande unga år det gick för sig. Idag lockas jag mycket mer av det vegetariska köket – härligt saftiga lins- och morotsbiffar! Linser är goda och enkla att ha att göra med, och vem tycker inte om morot?

Med en kall sås är måltiden komplett och middagen är framdukad ikväll också.

Nästa inköp? Nypotatis!

 

***

Hasselbackspotatisen kan du göra på det här viset.

För ungefär två-tre personer

6 potatisar blir bra, 4 räcker om de är stora.

Skala och skär skåror i dem, låt dem inte gå rakt igenom, det klassiska knepet är att lägga potatisen i en träsked och skära skårorna däri – då tar skeden emot så potatisen inte delas på mitten.

Lägg dem i en ugnsform, bakplåtspapper är valfritt men gör disken lite smidigare.

Smält smör (snåla inte) och pensla potatisen så den blir helt täckt. Ställ in i ugnen på 225 grader i 20 minuter.

När 20 minuter gått; tag ut, pensla med smör igen och strö över rikligt med ströbröd. Om du som jag tycker det är bästa delen på potatisen, pensla över ströbröd och potatis ÄNNU en gång med smör och häll på ströbröd en andra gång, men det är inte nödvändigt. Salta (gärna ordentligt om du inte försöker dra ner på saltintaget) och ställ in i ugnen igen.

Låt stå tills potatisen är mjuk och fått trevlig färg (för mig tog det 30 minuter, men det varierar beroende på ugn och storleken på potatisen.

Klart!

***

Lins- och morotsbiffarna kan göras under tiden och receptet hittade jag på den mycket trevliga sidan vegetarisk vardag. Jag ändrade det en del, så min version får väl kallas latmannasättet 😉

För ungefär två – tre portioner:

Allt jag gjorde var att koka 1 dl linser (när de kokt färdig är de ungefär 3 dl), riva i en stor morot och knäcka över ett ägg. I med lite färsk timjan, en skvätt ketch… jag menar.. tomatpuré… och så potatismjöl och ströbröd. Glöm inte salt och peppar (det är lätt gjort).

Blanda allt med händerna (jag mixade inte som originalreceptet sa, latmaskigt kanske, men det behövdes inte) och häll i mer ströbröd om konsistensen är för lös. Den är klar när det är lätt att forma en boll utan att den rinner ut.

Forma biffar (jag fick 5) och stek i smör eller olja i stekpanna.

Klart!

***

Att servera med en kall sås är ju aldrig fel – jag valde att snabbt blanda ihop en pepparrotssås. Allt som behövs är turkisk yoghurt (eller valfri crème fraiche) och riven pepparrot. Som synes blandade jag en dl sås, det räcker ungefär till 2 personer. Salta och peppra.

Klart!

***

Och nu, när alla steg är klara är det bara att servera!

Lite sallad och lite färsk timjan senare – hugg in!

Kommentera

