Smaktest – risifrutti smoothie mango/passion

Ojoj, nu händer det mycket här hemma måste jag säga! Det där med ett lugnt och fridfullt sommarlov kommer nog inte riktigt passa in i min framtid i år, men jag klagar verkligen inte! Härligt med fullbokat schema för en gångs skull. Jag ber om ursäkt lite så här i förtid om det blir svårt för mig att uppdatera bloggen varje dag, den är inte min första prioritet, men den ligger högt upp på listan, det kan jag lova 😉

***

Kommer ni ihåg de där risifrutti smoothievarianterna jag skrev om härom dagen? Jag har nu provat på den ena av de två smakerna som finns att köpa, nämligen den härligt solgula mango/passion!

Förpackningen är verkligen tilltalande med sina klara färger och den enkla designen. Visst kan man tycka det är aningen… töntigt med frukt och bär som pratar om hur söta de är, men å andra sidan är det ganska gulligt, tycker ni inte? Den använder heller inte sådana tråkiga och intetsägande fraser som ”utan tillsatt socker” eller ”bara naturliga ingredienser” vilket jag kan tycka är skönt då sådana uttryck lätt blir felanvända och svårtolkade (utan tillsatt socker betyder ju bara att man inte hällt i en extra liter socker eller två, inte att produkten har ett lågt sockerinnehåll). Detta kan ju i och för sig bero på att själva risifruttigröten fortfarande är ganska så proppfull av både socker och aromämnen, så att annonsera om produkten som helhet går inte att göra med någon av förut skrivna fraser då socker faktiskt ÄR tillsatt. I gröten.

Som innehåll i ”smoothien” eller moset/sylten/vad ni nu vill kalla det, är endast 4 ingredienser uppräknade: äpple och mango, juicekoncentrat av vit druva och passionsfrukt. Det stackars äpplet blev inte omnämnt utanför innehållsförteckningen och inte heller druvan, men de är ju båda naturliga produkter som ofta hamnar lite i skymundan, så det gör jag ingen stor sak av. Att jag inte ser en enda liten onödig ingrediens däri gör mig ännu mer imponerad – verkligen lovande! Och att klaga över själva risgröten känns ju lite småbittert eftersom det är den som är själva risifruttin och anledningen till att man köper produkten, så jag håller inne med de åsikterna.

Öppnad ser smoothiedelen härligt tokgul ut vilket kunde ha kommit ifrån färgämnen men nu alltså bara är frukten ifrågas naturliga färg. Kanske aningen oaptitlig om man som jag snabbt associerar till äggula men man kommer snabbt över den tanken. Doften är också den värd att notera – den luktar sol, hav, nostalgi och massor av mango och passion! Gröten ser ut och doftar som vanligt.

Ja, det här är gott. Riktigt gott. Inte en sekund saknar jag sockret i smoothien (det blir annars lätt ganska tråkigt och surt när man försöker att hålla sig ifrån både socker och sötningsmedel) och smakkombinationen ihop med gröten är ljuvlig! Jag som annars kan vara lite av en sockergris är lycklig och nöjd efter en bägare, och den kändes också aningen nyttigare än den vanliga. Prisskillnaden är, i alla fall där jag inhandlade mina risifruttis, ganska så överkomlig (i mitt fall var smoothiesorterna 5 öre dyrare) vilket gör att det inte längre finns en enda orsak till att INTE fortsätta att inhandla mango/passion – ja om man inte vill ha mannafrutti då. En mannafrutti smoothie snart kanske? Jag skulle vara den första att jubla!

4.5/5

Kommentera

