Smaktest – double taste shake jordgubb från mcdonalds

Det har blivit rätt mycket mindre matlagande den sista veckan, då mycket fortfarande är på gång. Sommaren kommer med utmaningar jag gladeligen tar tag i, dock har mina vanliga intressen hamnat lite på is.  Jag kommer absolut försöka planera bättre så jag får in lite spännande matupplevelser också, men just nu har jag och resten av familjen istället förlitat oss på våra trevliga, om än något opersonliga grannar här i lilla Oskarshamn. I det här fallet mcdonalds, men pizza och kinamat har vi också hunnit med. Visst är det gott med snabba, väl beprövade rätter med lite för lite fibrer och något för mycket fett, jag har inte klagat, men tyvärr är ju smakerna sällan särskilt nyskapande, man känner igen allting från förut.

Dock  inte den här lilla skapelsen.

***

Mcdonalds kommer ju ganska ofta med nya, mer eller mindre spännande smakkombinationer för att värva nya gäster och avgudare. Just nu har vi här i Sverige möjligheten att prova den nya ”gamla godingen” 1955, men då jag valt bort både hamburgare och bacon i min vegetariska livsstil var det istället de intressanta dessertmöjligheterna som lockade mig. Dels fanns på menyn en ny sorts mcflurry med smulor av ballerina kladdkaka iblandat i glassen. Jag är själv ingen överväldigande stor glassätare, så jag scannade menyn efter något liknande, men inte lika… glassigt.

(bild tagen från google)

Så långt bort från glass som det bara är möjligt finns ju då milkshakes.Eller ja… Av någon anledning tycker jag de är väldigt mycket mer tilltalande än glass, även då det är mer eller mindre samma sak, bara lite mer rinnande och serverat med ett sugrör. Men inte vilken milkshake som helst går hem, för ofta består de av 99 % mjölk och kemikalier, vilket gör mig varken nöjd eller imponerad. Jordgubbsmilkshake utan jordgubbar? Inte värt besväret.

Två stycken nya milkshakevarianter drog mina blickar till sig: Double Taste Shake jordgubb och Double Taste Shake choklad. Inte på chokladhumör för en gångs skull föll valet på den lite somrigare jordgubb och högst en minut senare höll jag shaken i handen.

Den både såg och luktade väldigt mycket mer lovande än de milkshakes som Mcdonalds annars erbjuder. Ingredienserna hittade jag efter lite letande påhemsidan och även om det är många aningen för onaturliga ämnen för att jag ska jubla är det verkligen ett steg i rätt riktning. Uppenbarligen består den av tre olika delar: Shakemix, bestående av bland annat skummjölk, grädde och socker, Shakesyrup som mestadels  är socker och aromämnen (aningen jordgubb- och rödbetsjuice hittade jag, vilket är ett plus) och jordgubbstopping med 37 procent jordgubbar och resten socker och stabiliseringsmedel.

Första klunkarna tog jag utan att röra om, vilket gjorde att allt endast smakade  söt jordgubbssylt med bitar i. Gott om man gillar just söt jordgubbssylt med bitar i, men eftersom det var milkshake jag var ute efter var det kanske inte en fullträff. Dock var jordgubbsbitarna smakrika, så det bådade ändå ganska gott.

Men det var efter att ha rört om som jag faktiskt kunde smaka på en riktig milkshake. För det var så det smakade, som jordgubbsmilkshake och inte som kemikaliemjölk i en kopp. Visst har jag druckit godare, men då gjord efter önskemål antingen hemma eller på en glassbar där milkshakes är mer av en specialitet och får ta tid.

Så jag var faktiskt positivt överraskad av den här Double Taste Shaken. Lite väl söt och aningen för konstgjord, men en perfekt storlek och 20 kronor kändes som en rimlig summa pengar att lägga på den. Jag kommer nog inte gå tillbaka till mcdonalds bara för den här, men om jag är där och inte känner för deras mjäkiga vegetariska utbud kanske det får bli en milkshake då och då.

3.5/5

Kommentera

