Risotto på råris, och så lite vin såklart!

Äntligen blev det dags för lite matlagning igen efter en hel drös med dagar spenderade långt från allt vad spis heter! Då jag just nu håller mig hemma hos mina föräldrar är det lite knepigare att få igenom min vilja när jag blir matlagningssugen, speciellt då pappa min bestämt sig för att LCHF är the way to go. Nej, nej, säger jag och plockar bestämt ut kolhydratrik pasta ur skafferiet. Jojo, säger pappa och ler glatt åt den kolhydratfattiga  fläskkotletten på tallriken.

Så när pappa är på jobbet dansar dottern på bordet. Jag valde att laga något som jag gör alltför sällan men som jag verkligen tycker om – risotto. Många menar att en risotto inte är ätbar om den inte görs på ”riktigt” risottoris (dvs arborio) men jag håller definitivt inte med! Råris är nyttigare, matigare och blir också naturligt krämigt när man kokar det – det enda man måste tänka på är att det tar lite längre tid.

Tricket med att få en risotto riktigt, riktigt lyckad är att inte hälla i all vätska på en gång. En dl i taget är lagom, låt det koka in och häll på nästa. Upprepa så pass länge att riset är genomkokt men inte mosigt. Det gör att risotton får den precis perfekta konsistensen, på riktigt!

***

Rårisotto

Ingredienser (4 personer)

4 dl råris
ca 1 liter vatten
1 buljongtärning
ev 1 färsk lök
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1.5 dl vitt vin
ca 125 gram champinjoner
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
lite färska kryddor
en näve nyriven parmesan eller stark riven ost (eller två om du gillar ost^^)

Börja med att skölja riset, det blir så tråkigt annars! Häll också i ungefär en liter vatten i en kastrull och lägg i buljongtärningen. Låt koka upp och stäng av plattan.

Hacka den färska löken (om du har någon sådan), rödlöken och vitlöken. Fräs i lite olja i en kastrull. Häll i riset och låt fräsa med.

Efter någon minut eller så kan du tillsätta vinet.

När vinet kokat in och det börjar se torrt ut i kastrullen, häll på ungefär en dl av buljongen du nyss kokade upp. Låt koka in och upprepa.

Samtidigt kan du hacka eller skiva svampen och fräsa den i smör i en stekpanna. Hacka också paprikan och fräs den i en annan, eller efteråt om du är lat som jag och inte vill diska två stekpannor 😉

Råris måste koka ganska länge, så låt det ta tid och fyll på med en dl buljong varje gång det börjar se torrt ut . Smaka av efter 45 minuter, riset ska vara välkokt men fortfarande ha lite kärna. För mig tog det en timme den här gången.

När du tycker riset är som du vill ha det, blanda i den stekta svampen och paprikan. Stäng av plattan och blanda till sist i lite hackade färska kryddor om du vill ha några sådana i och den rivna parmesanen eller någon annan god ost om du har.

Jag serverade min med riven vitkål och en persiljekvist!

Kommentera

