Orecept att inspireras av

Även de dagar jag inte skriver om mina måltider här i bloggen äter jag ju förstås, men kanske inte någonting som känns intressant för någon annan än den som maten står på bordet för (i de flesta fall mig). Kanske har jag lagat något som är snarlikt något annat jag redan skrivit om, eller kanske blev det blev det samma rätt som lagades dagen innan (i ett studenthushåll gäller det att spara på det mesta). Kanske var det min mamma som lagade maten eller kanske köpte jag någonting ute?

Ofta gäller det första alternativet dessa dagar – jag återanvänder recept ibland som inte alltid skiljer sig så pass mycket från något annat att ett nytt inlägg krävs. Däremot tar jag ändå bilder, och jag tänkte bjuda på några här, som inspiration om inte annat. Tänk på dem som orecept,  något du kan utgå ifrån om du inte är sugen på att följa ett redan skrivet recept – en bild säger ju som bekant mer än tusen ord!

***

Dessa måltider lagades allihop under maj månad i år och har alltså inte blivit publicerade som recept här på bloggen.

Äggröra kan man göra mer spännande med otippade tillbehör! Här serverade jag den i pitabröd – gjort på ett kick!

Paj är en sådan där rolig rätt som man kan göra lite vad man vill av! Här kombinerades ett fullkornsskal med tomat, svarta oliver och broccoli.

 

När det finns kokt ris i kylen sedan gårdagen är stekt ris det enklaste, och godaste att förvandla det till!

wok på fullkornsnudlar och grönsaker är ett säkert kort, gärna med lite sesamfrön på toppen.

pastagratänger är otroligt tacksamt och bra till lunchlåda nästa dag.

Någon som missat att jag älskar paj? Denna gång gjordes den på fetaost och serverades med kokt broccoli och svarta oliver.

En variation på vanlig omelett är ugnsomeletten – gärna också en svampstuvning som pricken över i.

Någon bild som du blev extra nyfiken på? Det är bara att fråga =)

Kommentera

