Smaktest – Wasa Crisp and fruit

Av alla nyheter som finns ute i butikerna nu är Crisp and fruit en av dem som jag verkligen sett fram emot, fast med någon sorts skräckblandad förtjusning. Hela tanken med produkten är att ge oss alla chansen att äta frukt utan att tugga – fast med lite flingor på toppen så lite träning får ju käkarna ändå… Den marknadförs som ett snabbt mellanmål och innehåller förutom ovan nämnda fruktmos och flingor även tillsatt vitamin C (som kanske kan anses vara lite överflödigt då frukt ofta är ganska tokfulla av just den varan ändå men det finns ju värre saker att lägga till).

Och snabbt kan jag förvisso hålla med om, det tar inte många sekunder att hälla flingorna över moset och inhalera det, men som mellanmål tycker jag nog att det är lite bristfälligt. Eller? Det kanske bara är jag som inte brukar äta endast en frukt till mellanmål, jag tycker själv att något matigare, som en smörgås eller yoghurt, känns mer stabilt på något sätt… Dock kan det kanske kombineras med något? En macka och en crisp and fruit? Fast då skippar jag nog själva crispet…

Nej, nu går jag före mig själv här; ett smaktest har jag ju förberett så det är klart ni ska få det!

***

 

Crisp and fruit är alltså ett av Wasas olika förslag på mellanmål nu när allt ska gå lite snabbare och själva mellanmålet inte längre packas ner i väskan hemma på morgonen. Tre smaker finns att få tag på: päron och äpple, skogsbär och den som jag har provat: banan och persika. De säljs nästan överallt för det INTE ALLS ÖVERKOMLIGA priset 19.90 kr men med kupong lyckades jag inhandla mitt smakprov 5 kronor billigare, något jag fortfarande tyckte var i dyraste laget. Det första som slog mig när jag såg förpackningen var inte hur lustigt det låter med tanken att man bara ska äta mos och flingor (känns det inte som att de missat något vitalt? Typ mjölk eller fil?) utan mer hur otroligt länge den håller ÄVEN då det uppenbarligen inte är några tillsatser i moset mer än vitamin C och ÄVEN då den förvaras i rumstemperatur. Hur ofta håller frukten i två månader? Och ihopmosad? Banan är inte direkt känt för sin långa livslängd… Men det är så det står och det är väl det vi får tro. För innehållet i fruktmoset är imponerande, bara frukt och koncentrat av frukt. Flingorna däremot, har en lista längre än bibeln! Socker finns såklart med, men även en hel del andra ämnen som jag inte vet hur man varken stavar till eller uttalar. Varför inte satsa på bättre flingor när moset är så spot on?

 

 

Inuti den riktigt tilltalande förpackningen finns det en sådan här ”vacker” plastskål. Aptitretande? Nja, det tycker jag väl inte. Men den fungerar genom att skydda moset inuti och vara stabil nog att äta ur. Någon skönhet är den dock inte, det känns som att äta dessert på ett flygplan.

 

 

Ovanifrån går däremot designen från förpackningen igen, och den gillar jag fortfarande! Ser det inte piggt ut? Gott och tilltalande? Jag tycker det!

 

 

Den oerhörda skönheten till burk delas sedan på två, där själva burken innehåller fruktmoset och plastlocket innehåller flingorna, precis som många liknande förpackningar. Dessutom ingår det en sked, vilket jag tycker är otroligt praktiskt då yoghurtburkar etc blir väldigt svåra att äta utan en sådan om de köps som just snabbt-mellanmål-i-farten (vissa affärer är dock snälla nog att bifoga en sked när man köper mellanmål utan, sådant sätter guldkant på min dag!).

 

 

Utan flingor är det här vad som möter mig när jag drar av locket på burken. Mos. Några bitar skymtas, vilket jag tycker är helt okej eftersom det annars skulle bli lite väl tråkig konsistens på moset, men överlag är det inte något speciellt. Luktar gott gör det dock definitivt, en stark doft av framförallt persika möter näsan och gör det hela riktigt tilltalande!

 

 

Flingorna ser precis ut som Wasas flingor 4 crisp mix, som jag förövrigt tycker mycket bra om, och jag antar att det är de som fått följa med ner i den här mellanmålsnyheten. Däremot blev jag lite avskräckt av att läsa den långa innehållsförteckningen, jag som blivit invaggad i tron att dessa flingor är ett nyttigare alternativ! Skäms Wasa, om så nu inte är fallet!

 

 

Och tillsammans är det bara smaken kvar att utvärdera. Moset är gott absolut, och flingorna är också de goda och lagom knapriga. Men tillsammans? Jag vet inte. Det känns fortfarande lite felkomponerat, som att de tagit en burk fruktpuré ur barnmatshyllorna och slängt på lite flingor så vi lite äldre inte ska förstå skillnaden. Jo, fruktpuré är gott, och det är som sagt detta fruktmos också (jag vägrar kalla det puré av princip) men sedan när skippade jag min mannagrynsgröt under äppelmoset till förmån för lite flingor? Det känns så udda, och jag vet inte om jag tycker det är särskilt lyckat. Lite mjölk i kanske, sedan kan jag acceptera det, men då förstörs ju hela konceptet med ett snabbt, komplett mellanmål. När man sedan räknar in prisfrågan (igen – 19.90 för fruktmos och ett par gram flingor) så blir jag ännu mer ointresserad av tanken att prova de andra två smakerna.

Mellanmålet får tyvärr bara 2.5 poäng av mig. Förlåt Wasa!

Kommentera

