Pumpaslungad färskpotatis à la Ulrika

Nu när det snart är dags för midsommar svämmar det över av färskpotatis i affärer och butiker. Och inte är det något att klaga på, färskpotatis är ju fantastiskt! Annars är jag inte den som väljer potatis i första taget (eller jo… om det vankas raggmunk kan jag inte sitta vid bordet snabbt nog) men just färskpotatis nyper lite extra i hjärteroten. Känner ni också det? För varje liten glädjeknöl är man ett steg närmare sommar, sol, hav, bad, mygg, fästingar, tunga regnmoln… Ja, Sverige under den varma årstiden helt enkelt!

Det är dock inte alltid man är sugen på att bara koka potatisen och äta den som den är. Visst, det ska inte underskattas, men ibland behöver man lite variation. Då kan rätten jag gjorde idag vara ett alternativ! Efter att ha sneglat på den finfina vegetariska bloggen vegoinspira blev jag så sugen på att prova receptet på den pumpaslungade potatisen att jag gjorde det bara någon halvtimme senare, endast serverad med sallad och solsken!

Pumpaslungad innebär att man ger potatisen ett litet bad i olivolja, kryddar och vänder i pumpakärnor. Helt genialt! Jag som innan var lite av en pumpafrömotståndare har nu helt bytt åsikt och knaprar dem för jämnan – tänk att jag missat dessa underbaringar hela mitt liv! Och inte nog med att de är goda – de är också fulla av mineraler, vitaminer och protein. Gott OCH nyttigt =D

Om ni också vill smaka härligheten så finns receptet här!

Kommentera

