Koka soppa på tio tomater

Jag tror och hoppas att de flesta håller med mig när jag säger att nyskördade tomater är himlen i ätbar förpackning! Så fruktansvärt gott och dessutom supernyttigt, vilket alltid hjälper till lite när samvetet sätter in efter att man plockat av alla rödingar från plantan och inhalerat dem ett par sekunder senare. Det är ju NU de är som godast, så det är bara att njuta så mycket och så länge som möjligt!

Sorgligt nog har min mamma av någon anledning missat det där med att odla egna tomater i år. Kanske är det för att det aldrig blir något att skörda, av någon otroligt underlig anledning försvinner de nymogna tomaterna precis innan det är dags att plocka av dem (att jag är hemma i huset har förstås INGENTING med det att göra!). Inte heller jag odlar tomater i år, det känns inte som att det är lönt när jag flänger omkring så mycket mellan olika städer och hus hela tiden. Jag är inte tillräckligt kär i plantorna för att jag ska betala för en extraplats på bussen så de åker tryggt bredvid mig.

Tur då att de svenska tomaterna i affärerna nu finns att få tag på för rena rama fyndpriserna! De och jordgubbar slåss om platsen i min korg, båda väl värda att lägga sina sista slantar på då tiden för midsommar bara kommer närmare och närmare.

Och med ett tiotal tomater hemma på köksbänken, vad passar bättre än att göra en mumsig tomatsoppa? Inte tråkigt alls inte, då det finns tusentals roliga varianter – och alla smakar lite bättre om man tar sig tiden att använda färska tomater.

Detta lyxiga recept hittade jag av en händelse i Året runt nummer 24, och jag kunde inte motstå att prova!

***

Tomatsoppa med Parmesankräm

Ingredienser (6 portioner)

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
10 tomater
1 msk smör
1 dl vitt vin
1 liter grönsaksbuljong
3 msk tomatpuré
honung
1  dl vispgrädde
salt, svartpeppar

Parmesankräm

2 dl crème fraiche
1 dl riven parmesanost
lite hackat grönt

Tomatsoppa:

Skala och finhacka lök och vitlök fint. Skålla tomaterna, dra av skalet och hacka dem grovt. Fräs lök och vitlök mjuka i smöret. Lägg ner tomathacket och tillsätt vin buljong och tomatpuré.  Låt soppan koka sakta i 15 minuter.

Mixa soppan slät i matberedare eller med stavmixer. Blanda ner grädde och smaka av med honung, salt och peppar.

Parmesankräm:

Blanda alla ingredienser och förvara svalt.

***

Själv bytte jag ut tomatpurén mot ketchup eftersom jag väldigt sällan har just tomatpuré hemma. Då är honungen inte lika nödvändig, ketchupen är söt i sig, men jag valde att ändå tillsätta lite – honung är ju fantastiskt! Min grönsaksbuljong bestod helt enkelt av en grönsaksbuljongtärning som jag kokade upp med en liter vatten men jag använde närmare 8 dl av detta i min soppa då jag inte ville ha konsistensen av vatten utan gärna lite tjockare. Den blev fortfarande väldigt rinnig, så jag saknade inte de sista två decilitrarna. Till krämen använde jag turkisk yoghurt istället för crème fraiche, mest för att det blir friskare, lättare och för att det var det jag hade hemma 😉

I tidningen medföljer också ett recept på tomatbruschetta (baguette, olivolja, hackad tomat, färsk basilika, in i 225 grader ett par minuter tills fin färg) men jag valde att istället göra varma mackor på fullkornsrostbröd. Bara att garnera med vad man vill ha på (i mitt fall lite smör, rödlök, paprika, lite riven brännvinsost och två skivor hushållsost) och grädda på samma sätt. Enkelt och gott!

Så här kan det se ut när man kokar tomatsoppa och är hemma hos mig (eller ja, mina föräldrar i det här fallet):

koka upp vatten.

Skölj les tomates!

Koka dem i vattnet tills de ser ut som den här. Det tar bara någon minut.

Skala dem när de svalnat lite.

Byt vatten och koka upp med en buljongtärning.

Hacka tomaterna grovt medan du fräser löken i en annan kastrull.

Häll i tomater, vin och buljong. Småkoka 15 minuter.

Gör mackorna så länge. De tar ca 10 minuter i ugnen.

Mixa soppan (bränn dig inte!). Häll i grädde, krydda och honunga om du vill.

avnjut med krämen, lite basilika och mackorna!

Kommentera

