Midsommarmeny med jordgubbstema

Glad midsommar på er! ❤

För jo, midsommar blev det alltså i år igen. Och lika hastigt kom den inpå oss som förra året, och året innan dess… Jag måste erkänna att midsommar inte riktigt firas så där väldigt i min familj. Vi är inte mycket till traditionsföljare alls faktiskt, det har inte varit möjligt då min käre far jobbar skift och mer eller mindre alltid försvinner iväg någon gång under den stora dagen. I år valde jag ändå att försöka fira lite grann, mest för att pappa jobbar natten och därför var hemma ända tills alldeles nyss! Perfekt då att fira med mina föräldrar i år, komplett med matätning och filmtittning. Det är alldeles lagom för en hemmakär bloggerska som jag!

En midsommarmeny bör innehålla ett par saker, det tror jag de flesta av oss håller med om. Jag ratar, som sig bör, sillen och nubben, men håller istället stenhårt i de ljuvliga färskpotatisarna! Det finns mycket annat att äta till dem, och med massa dill är de tillräckligt smaskiga alldeles av sig själva. Dessutom är ju ingen midsommar en midsommar utan vår älskade jordgubbe! Alldeles nyligen fick jag lära mig att en endaste liten gubbe innehåller mer C-vitamin än en hel apelsin – det är inte illa för ett så mumsigt bär! Visste ni att ”gubbe” är dialektalt och från början betydde ”liten klump”? Tänk vad man kan få reda på när man googlar 😉

***

Det här är vad jag bjöd på ikväll, midsommarafton till ära, allt med temat ”jordgubbe”:

FÖRRÄTT:

Ugnsgratinerat camemberttoast med honung och jordgubbssalsa
(tanken var egentligen getost men se nehej, det ville sig inte, då getosten lyste med sin frånvaro i butikerna!)

 

HUVUDRÄTT:

Dillkokt färskpotatis, stekt halloumi – i brist på grillväder hos oss och grillhumör hos pappa -, kall senapssås och jordgubbssallad med avokado och feta.
(istället för halloumi valde mina föräldrar att svänga in på fiskätarvägen för kvällen och stekte lax till)

EFTERRÄTT:

Marängpavlova med vit choklad-/citronmousse, vispad grädde och bär.
(första flyktiga idén var lemon curd, men sockret räckte inte till – alls. Så jag improviserade).

***

Hoppas ni alla har haft en FANTASTISK midsommar – full med god mat och trevligt sällskap! Det är vi värda – allihop ❤

Kommentera

