camemberttoast med jordgubbssalsa till midsommar

Nu äntligen börjar min hemtenta likna någonting, vilket känns skönt då jag slitit med den i ett par dagar, utan att göra mycket annat med min tid. Det blir tufft att hinna med att skriva här emellanåt, men det är ju så roligt att jag inte KAN hålla mig härifrån längre än en dag eller två!

Jag fick underbart fina kommentarer på min midsommarmeny – tack så mycket! Det gör mig alltid så glad när det droppar in lite positivitet här på bloggen, ni är ju alla så duktiga att det känns fantastiskt att ni kan tycka att någonting JAG gör ser gott ut! Och visst kan jag dela med mig av recepten!

Som förrätt serverade jag mig och mina gäster (aka mina försökskaninsföräldrar) camemberttoast med jordgubbssalsa. Camembert blev det då jag inte hittade getosten jag var ute efter någonstans där vi var och letade, och att ge upp kändes inte som ett alternativ när allt annat var inhandlat! Så ett snabbt byte senare stod jag där med min camembert och var rätt så nöjd och glad ändå 😉 Kanske känns camembert lite mer efterrättigt än getost, men tillsammans med toasten tyckte jag att det smakade tillräckligt gott att servera.

Jordgubbssalsan blev jag inspirerad till tack vare finfina Louises blogg, hon gör så mycket smaskigt att jag bara vill slänga mig över allt hon postar (ja, så länge det är någorlunda vegetariskt…)! Tyvärr har jag svårt för vissa av ingredienserna, speciellt koriander har jag inte riktigt lärt mig uppskatta ännu, så jag gjorde om det helt för att det skulle passa mig och min familj bättre. Prova båda och se vilket du fastnar för!

***

Camemberttoast med jordgubbssalsa

4 portioner (förrätt)

Camemberttoast

4 skivor formbröd (jag använde fullkorn)
250 gram camembert
smör – tex bregott
flytande honung
ruccola eller annan finbladig sallad (att servera på)

Jordgubbssalsa

250 gram jordgubbar
1 rödlök
saften från en halv lime
4 msk olivolja
ca 3 msk hackad färsk basilika
ev en aning sambal oelek
ev en msk honung
salt och peppar
***

Camemberttoast

Sätt ugnen på 225 grader och ta fram fyra skivor formbröd (eller ett annat slags bröd, till exempel baguette eller ciabatta). Kantskär dem gärna. Smöra ena sidan lätt med bregott eller annat smör som går att steka i och lägg i en varm stekpanna. Låt få fin färg på ena sidan, smöra den andra och vänd. När båda sidorna fått färg, lägg toasten på en plåt.

Dela camembertosten i fyra bitar och skär bort den vita kanten både på ovansidan, undersidan och runtom. Lägg bitarna på varsin toast. Sätt in längst ner i ugnen i ca 10 minuter, tills camemberten ser lagom smält ut. Ta ut plåten, och lägg upp på tallrikar med ruccola under. Häll (det engelska ordet för detta låter mycket finare – drizzle) lite flytande honung över, och servera så här, eller med jordgubbssalsan.

***

Jordgubbsalsa

Denna salsa kan med fördel göras lite innan så smakerna får blanda sig ordentligt!

Hacka jordgubbar och lök och lägg hacket tillsammans i en skål. Pressa över lime och häll i oljan. I med den hackade basilikan och smaksätt sedan efter humör. Jag, som visste att min käre far går på LCHF och inte äter honung, uteslöt den snällt och adderade istället lite sambal oelek för styrkans skull. Dock bara lite! Det blir så OTROLIGT starkt annars!

Blanda och servera, gärna med camemberttoasten!

3 thoughts on “camemberttoast med jordgubbssalsa till midsommar

  1. I helgen gjorde jag en variant på din jordgubbssalsa här ovan! Jag stekte på löken i en stekpanna och blandade sedan i allt annat så det fick stå och puttra ett tag. Jag tillsatte även lite farinsocker. Det blev suupergott! En HET god jordgubbssalsa, tack för inspirationen!

  2. Pingback: Ärtiga sparrissoppan till midsommar! | Kärlek på tallrik

Kommentera

