Sparrispaj på kornet

.
Sist jag var och handlade hittade jag något spännande i mjölhyllan – jo, man måste ta en titt där när man ändå är och handlar – nämligen kornmjöl! Jag vet att mina äldre släktingar i Växjötrakten ofta bjuder på kornkringlor när man kommer hem till dem, det är ett måste till en ordentlig kaffestund enligt dem och det är inte sällan de tar slut lika fort som de bakats. Lättätna, förhållandevis nyttiga och lite exotiska, i alla fall för mig i min generation, så är de ett spännande tillskott i vardagen.
.
Men mitt blogginlägg kommer inte handla om kornkringlor. Nej, för på menyn för kvällen stod det ”paj” så glatt och just paj är ju alltid roligt att experimentera lite med, de är så tacksamma att få till att smaka himmelskt utan att man egentligen har en aning om vad man håller på med 😉
.
Och visst kunde man göra paj på kornmjöl! Jag fegade lite eftersom jag inte visste hur pass mycket kornmjölet skulle ta över så jag använde bara en halv dl, men det går säkert att byta ut lite mer av vetemjölet om man vill det. Till fyllningen hittade jag fantastiskt fin sparris i vår lilla grönsaksaffär, vem var jag att motstå lockelsen?
.
***
.
.
Sparrispaj på kornmjöl
.
(4 rejäla portioner, eller 6 mindre)
.
Pajdegen:
125 gram smör
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kornmjöl
2 msk vatten
1 nypa salt
.
Fyllningen:
ca 6 sparris
5-6 soltorkade tomater (i olja)
ca 1 dl riven ost (valfri)
.
Äggstanningen:
3 ägg
2 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
salt och peppar
.
***
.
Börja med att ta fram smöret så det mjuknar lite och sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl och kornmjöl i en bunke. Tärna det rumsvarma smöret och lägg det i mjölblandningen. I med vatten och salt och knåda ihop det till en deg. Leta upp en pajform och tryck ut degen i den, nagga den med en gaffel och sätt in i kylen för att vila lite (jag förgräddar aldrig mina bottnar då jag tycker det smakar betydligt godare att inte göra det, men det är ju helt upp till dig förstås!).
.
Under tiden; ta bort den träiga delen på sparrisen genom att bryta den där den går av nästan ”av sig själv”, dela i två eller tre delar vardera och koka i 2-3 minuter. Häll av vattnet och låt svalna.
.
När pajdegen fått vila någon halvtimme eller så (det är inte jättenoga om du är otålig och tycker en halvtimma låter länge), ta fram den och dekorera som du vill med den kokta sparrisen. Dela de soltorkade tomaterna i bitar, sprid ut dem också i pajskalet och strö över den rivna osten.
.
Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde, mjölk och kryddor till äggstanningen och häll över pajen. Ställ in i ugnen tills den fått fin färg och har stelnat, det tar ungefär 20-25 minuter.
.
.
Servera med någon grönsak, tex den sparris som blev över och massa broccoli *mums*
.
.
Kommentera

