Pavlova med citronsmakande vit chokladmousse

Vad passar egentligen bättre på sommaren än en pavlova? Massor av härlig grädde och ännu fler bär, sedan också det där mumsiga krispet som blir av marängen i botten!  Eftersom att jag firade midsommar hemma med mamma och pappa föddes idéen tidigt att jag skulle göra just en pavlova att ha till efterrätt. Tanken mötte inte den applådkaskad jag förväntade mig. När jag informerade pappa sa han bara ”ja, ansträng dig inte för min skull, jag äter bara jordgubbar och grädde. Vikten du vet.” Mamma, åh andra sidan, som jag väntade mig ett än mer positivt mottagande ifrån, gav ifrån sig ett kallt ”vi har ju en tårta i frysen du bakade för ett tag sedan. Kan vi inte ta den så slipper du baka?”. SLIPPER BAKA?? Som att man behöver FÄRRE anledningar att få skapa någonting i köket då och då! Så jag bakade i alla fall, och det var tur det, för det åts där hemma med god aptit, och nästa dag bjöds resterna bort till frukost åt bror min, kanske lindrade det huvudvärken han drog på sig under kvällen innan en aning?

Själva marängreceptet till botten av pavlovan har jag stulit lite försynt från Ica,det är riktigt bra tycker jag, och vaniljsockret gör stor skillnad så glöm inte det! Vitvinsvinägern har jag förstått används för att få konsistensen lite ”bättre”, smeten blir styvare och innehållet i den färdiga marängen får en segare konsistens. Lite citron eller ättikssprit fungerar också! Smaken framträder inte alls i den färdiga marängen, no worries 😉

Moussen blev till efter att jag upptäckt att jag inte hade nog med socker för den planerade lemon curden, det räckte visst bara till marängen! Så jag tog fram den vita chokladen som fanns i skafferiet och sneglade lite på vispgrädden, som jag hade massor av. Varför inte en mousse istället? Det borde ju gå lika bra? Sagt och gjort, och ingen verkade sakna lemon curden (eller så vågade de inte säga det när de såg min puppy eyeblick).

Så här gick det till:

***

Pavlova med vit choklad- och citronmousse

Botten:

4 äggvitor
en nypa salt
2 1/2 dl socker
1 msk maizena (majsstärkelse)
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

Vit chokladmousse med citron

100 g vit choklad
2 äggulor (använd de som blev över efter marängen, så har du bara två kvar sedan! Av dem kan du till exempel göra egen glass eller addera ett ägg och göra omelett!)
2 dl vispgrädde
skalet och saften från en halv liten citron

Garnering

ca 2 dl vispgrädde
Färska bär och/eller frukter. I mitt fall jordgubbar och vindruvor.
ev. en citronmelisskvist

***

Bottnen:

Sätt ugnen på 225 grader och ta fram en helt ren bunke. Knäck äggen och häll i VITORNA i skålen, var noga med att ingen gula följer med! Då blir det hopplöst att få till en god maräng. Salta och vispa upp till ett hårt skum med hjälp av elvisp, det tar ett par minuter – ha tålamod 😉 Tillsätt sedan sockret lite i taget under vispning, och när det är i adderar du i tur och ordning också maizena, vaniljsocker och vinäger under vispning. När allt är klart ska det faktiskt gå att hålla formen över huvudet, jag provade istället över diskbänken – med min tur hade det annars kunnat gå illa…

Tag fram en långpanna eller plåt och lägg på ett bakplåtspapper. Rita en cirkel i ungefär den storlek som du vill ha din pavlova och ”häll ut” smeten i mitten. Skulptera den som du vill ha den, jag föste upp smeten i mitten på sidorna så det blev en grop i mitten, sedan använde jag en smörkniv till mönstret på sidorna. Den blev lite sned, men det syntes inte sedan när den var garnerad (maskering är fantastiskt!!).

Sätt in plåten i ugnen SAMTIDIGT som du sänker ugnens temperatur till 125 grader. Grädda marängen 1 1 1/2 timme, stäng av värmen och låt den stå kvar ett tag, om du har tid kan den gärna få stå tills ugnen är kall eller över natten.

***

Vit chokladmousse med citron

Börja med att smälta chokladen försiktigt, antingen i vattenbad eller i mikro (låt den bara precis bli mjuk, annars kan den bli grynig!)

Låt chokladsmeten svalna en stund och häll sedan i äggen ett och ett under vispning.

Vispa grädden (inte för hård!) och blanda i den i ägg- och chokladblandningen försiktigt!

Ställ den för att vila i kylen minst en timme, bred sedan ut den i gropen som formades i pavlovan om du gjorde som jag, eller över bottnen om du föredrar den platt. Min chokladmousse ser lite tråkig ut här då jag 1) vispade grädden lite för hårt och 2) haft den rätt länge i kylen så den stelnat lite. Den blev bättre när den fått värma upp sig i sin pavlovasäng 😉

När det är dags för servering är det sedan bara att vispa grädden och breda den över marängen och chokladmoussen.

Garnera med bären på valfritt sätt, sätt eventuellt dit en citronmelisskvist om du har…

…och servera!

2 thoughts on “Pavlova med citronsmakande vit chokladmousse

  1. Pingback: Ärtiga sparrissoppan till midsommar! | Kärlek på tallrik

  2. Pingback: Favorit i repris – somrig pavlova med lemon curd | Kärlek på tallrik

Kommentera

