Jordgubb och maräng = vänner för livet

Jag är en sockergris. En kvinna med sötsug. Har en sweet tooth. Om jag får välja ett lördagssnask att ha i TVsoffan (gärna i en alldeles egen skål som jag kan krama och slå bort längtande kompsihänder ifrån) så är det definitivt åt det sötare hållet, antagligen någonting med antingen choklad eller frukt. Lite grädde och andra kaloristinna ingredienser är ju inte heller helt fel! Oftast är det  inte glass jag väljer (ja, om det är inte handlar om lyxglass à la Ben and Jerry, vem tackar nej till det?), utan jag dras mer åt chokladkakor, bakelser, pajer och maränger. Chipsen ligger orörda, popcornen kan min käre far få ha för sig själv (ja, när han inte är inne i en LCHFperiod förstås), de där salta pinnarna och kringlorna som mina amerikanska vänner är så faschinerade av, de får de så gärna smaska upp varje bit av. Men när cupcakesen kommer ut, DÅ är det jag som är där och väljer den med allra mest frosting!

Det är tur att jag har lärt mig att bli en mästare på att veta när jag ska sluta, portion control och allt det där. Det räcker med ETT PAR rutor marabou och det räcker med EN bit tårta – ont i magen gör ju liksom allting lite tristare…

Jag är helt enkelt en benhård beundrare av njutning i livet, gott ska man ha lite då och då, annars blir livet så trist!

För ett tag sedan lyckades min då nittonåriga bror med bedriften att både få sitt körkort och inhandla en bil – något som jag ligger hopplöst långt efter med. För att fira att han nu blivit så vuxen att han kan köra mig till varenda affär jag är för lat för att gå till så bakade jag något  som är bland det godaste jag vet – jordgubbspaj med marängtäcke (allting är ju godare med ett marängtäckte, håller ni inte med?). Då jag bjöd bror min ratade han den lite försiktigt med orden ”alldeles för sött”, men så är han också den som får mina överblivna chips och rynkar på näsan när man strör maräng över svissen, så jag njuter vidare och lovar er att om ni också är sockergrisar, då är den värd att prova!

Och bara lugn, lillebror fick de kladdiga chokladkakorna jag redan skrivit om istället, så han led inte sådär fruktansvärt mycket 😉

***

Jordgubbspaj med marängtäcke

Ingredienser:

Pajbotten:

3 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
175 gram smält smör

Fyllning:

ca 1 liter jordgubbar
1 msk potatismjöl
ev i-2 msk socker

Marängtäcke:

3 äggvitor
2 dl socker
1 nypa salt
en skvätt citron

Börja med att röra ihop mjöl, socker och bakpulver i en skål. Tillsätt smöret och knåda ihop till en kladdig deg. Tryck ut i en pajform, eventuellt smord. Ställ kallt i ca en halvtimme, den behöver vila.

Sätt ugnen på 200 grader.

Förgrädda eventuellt pajskalet i 10 minuter (ett liknande recept på jordgubbspaj jag har säger 20 minuter. Det tycker jag blir för mycket, men jag brukar aldrig förgrädda mina pajskal alls, så prova som du vill).

Under tiden kan du skiva jordgubbarna och lägga dem i en skål. Häll över potatismjölet (för att suga upp vätskan) och om du vill lite socker (jag använde INTE socker och den blev söt ändå, men det kan ta fram jordgubbsmaken lite mer).

När pajskalet är ute ur ugnen igen, häll i jordgubbarna.

Vispa äggvitorna och saltet styvt. Rör sedan ner sockret, lite i taget, tills smeten är fast. Pressa över en aning citron om du har och rör ut det i smeten.

Bred marängsmeten över jordgubbarna och sätt in i ugnen, gärna lite under mitten, tills marängen fått en fin färg – det tar ca 15 minuter (kan gå snabbare så titta efter då och då!).

Att blanda i lite rabarber kan också vara en idé, det tror jag skulle bli riktigt smaskigt!

 

En inte alltför bra bild på pajen uppskuren, ungefär så här blir den i alla fall 😉

Kommentera

