Älskade, fruktade bröd!

I vissa avseenden är jag mindre ung, studerande vuxen på 23 år och mer tant Ulla, 68 år och aktiv pensionär. Till exempel när det kommer till det här med tidningar. Jag älskar att krypa upp i soffhörnet/hammocken/balkongstolen med en njutbar tidning i handen och läsa dem från pärm till pärm. Dock är det inte de självklara (?) valen som faller mig på läppen, jag kan inte med tidningar som Veckorevyn, som helt går ut på att hjärntvätta oss lättpåverkade till max genom allt från ”du-duger-precis-som-du-är” till ”hur-du-går-ner-20-kilo-på-10-dagar”. Visst finns det dubbelmoral överallt, i alla sammanhang, men aldrig är det nog så tydligt som när man slår upp ett färskt nummer av Frida och inte ser annat än tips på hur man passar in och listor över vad killar tycker om. Inget ont om de som läser dessa, det finns absolut matnyttigt att hämta i dem också, men de är ingenting för mig.

Då någon nämner Året Runt däremot, då börjar mina öron spetsas! En Allas och en Icakuriren också, sedan har jag en liten fest för mig själv i solstolen! Härliga recept blandas med praktiska råd och tips, sanna berättelser ur livet och frågespalter om det mesta mellan himmel och jord . Nämnde jag de härliga recepten? Dessutom är priset överkomligare än säg… 59 kronor för Allt om Mat och liknande tidningar, som vi stackars studenter inte har en möjlighet att hålla oss med och därför bara kan sukta efter tårtor och upplagda fat på framsidorna.

Förutom tantvarningstidningarna jag redan nämnt är det bara de engelskspråkiga varianterna jag dras åt, brittiska/amerikanska utgåvan av Cosmopolitan och Glamour har mig i ett starkt grepp. Vad det säger om mig vill jag nog inte veta, då de sannerligen ligger i snudd på samma liga som Veckorevyn och Frida, men det är väl lite bättre när det är på ett annat språk? Kanske? Lite?

Vi låtsas som det och går vidare med ett snabbakat recept på ett bakpulversbröd som inte tar många minuter att blanda ihop och blir LJUVLIGT gott! Ibland är det trevligt med sådana bröd som inte behöver jäsa, det är så smidigt att kunna skippa ett par steg i processen. Jag hittade det, förstås, i Året Runt (därav utläggningen om mina tidnings(o)vanor), denna gång i nummer 26 2011, och har (skamlöst nog) kopierat det till er som inte har tidningen.

***

 

Snabbröd med valnötter och gojibär

2 limpor

10 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl (åh, om jag ändå haft det hemma! Jag tog durumsmjöl istället för att slippa handla)
1 msk bakpulver
1 msk salt
1 dl linfrön
3 dl solroskärnor
1 1/2 dl valnötter
1 1/2 dl aprikoser
1 1/2 dl gojibär
1 liter filmjölk (jag hade bara naturell lättyoghurt, så jag använde 5 dl av det och 5 dl 10% turkisk yoghurt)
1 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör ihop mjölsorterna, bakpulver, salt, linfrön och solroskärnor i en stor bunke. Grovhacka nötter och aprikoser och blanda ner i bunken tillsammans med gojibären. Häll i filmjölk och sirap, blanda väl.

Klä två avlånga brödformar med bakplåtspapper och dela upp degen. Grädda ca 60 minuter.

Jag hade även i lite russin, bara för att jag tycker det passar så bra i bröd. Vill du ha det är det bara att vända ner dem samtidigt som aprikoserna och gojibären.

Servera precis som det är eller kanske med lite smör, andra pålägg behövs inte!

Kommentera

