In it to gin it! Quorngryta med ginsås

Vin är något jag uppskattar väldigt mycket. I matlagning. För att dricka det har jag ännu inte lärt mig, varken rött eller vitt, torrt eller… vått? Egentligen är det ingen direkt alkohol som jag gladeligen slänger mig över. Champagne går bra när det ska firas lite, cider och blandade drinkar brukar gå ner, men öl kan jag inte ens tvinga i mig om det så vore livsnödvändigt! Kanske blir jag vuxen nog en dag – jag har ju faktiskt lärt mig äta både pizzasallad och brysselkål – eller så förblir jag lyckligt ovetandes över vinets kvaliteter och smakversioner – precis som att kaffe och surkål inte riktigt fungerar tillsammans med mina smaklökar.

Men börjar man tala om mat, då är det en helt annan historia. För i grytor, såser och andra rätter passar helt plötsligt alla möjliga sorters alkohol utmärkt! En god risotto blir alltid strået vassare med lite vitt vin, liksom quornfärssåsen blir det med rött. Och porter passar otroligt bra att smaksätta med!

Nyligen upptäckte jag ett recept i min mammas gamla kokbok från långt innan jag var påtänkt, där fläskfilén fått en gräddsås spetsad med gin. Varför inte? tänkte jag, om vin går så bra, varför inte också andra alkoholinfuserade maträtter?

Om ni också är sugna på att testa denna variant av quorngryta har jag behändigt nog satt samman receptet på den jag lagade. I det ursprungliga receptet ingick bara fläskfilé, grädde, gin och soja, men det hela blir lite roligare med ett par färgklickar i form av paprika och timjan.

***

Quorngryta med ginsås
(4 portioner)

1 påse quornbitar (eller liknande, tex hälsans kök bitar à la kyckling, som jag använde)
1 gul lök
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
3-4 dl matlagningsgrädde
ca 1 msk soja
ungefär en halv tub Kavli ädelost (fungerar säkert lika bra med lite smulad ädelost om du inte har tuben)
1-2 dl gin – tex Gordon’s (detta är lite godtyckligt, smaka av! Jag är känslig för alkoholsmaken och tog inte mer än 1 dl)
färsk timjan
salt och peppar

Hacka lök och paprika i mindre bitar. Fräs i olja eller smör i en stekpanna tillsammans med quornbitarna. Häll på matlagningsgrädden (eller vanlig grädde om du känner för att vara ännu lite onyttigare dagen till ära) och soja. Tillsätt en dl gin och låt det hela koka ihop ett par minuter. Smaka av och tillsätt eventuellt mer gin. Låt småputtra i ca 10-15 minuter, tills det kokat ihop ordentligt. Stäng av plattan och blanda i ädelosten. Hacka lite färsk timjan och blanda i på slutet, ihop med salt och peppar. Servera med till exempel råris, sallad och en timjankvist på toppen!

Gelé är också gott till, men tänk på att välja en vegetarisk om du inte äter kött!

Kommentera

