Bananmuffins med valnötstopp

När jag kom in i köket i morse, lite lagom sömndrucken efter nattens timmar (vem sade att åtta timmar är lagom? Jag vill ha FLER! Dock blir dagen så kort då…) drogs jag som en magnet till fruktfatet och dess inbjudande innehåll. Men det var inte de härligt gröna äpplena eller de söta persikorna jag var ute efter den här gången, nej för mitt i låg något som fick mitt hjärta att brista ut i en liten morgonsång – övermogna bananer.

Ja, faktiskt, jag älskar att se övermogna bananer här hemma. Dels för att vi annars är en bananslukande familj som aldrig någonsin får denna goda frukt att räcka så pass länge att den börjar skifta i brunt, men också, allra mest, för att det är så otroligt gott att baka med banan! Då måste den vara lite mognare än vad den är när man äter den, annars blir smaken helt enkelt inte rätt, och konsistensen blir heller inte som man vill. Äntligen skulle jag kunna baka något MED banan!

jag satte bums igång med att försöka bestämma mig för vad och en hejdundrans massa recept dök upp i huvudet – alltifrån vanlig banankaka tillbanansmulpaj (jo, det går faktiskt!). Kolla in alla härliga förslag som finns på amerikanska sidan endlesssimmer (ja, tre s ska det vara!) – jag skulle vilja prova varenda ett! Dock föll mitt val till slut på det mer traditionella bakverket bananmuffins.

Receptet jag använde mig av är inte riktigt lika klassiskt som det jag brukar använda då det innehåller hackade valnötter utöver bananerna. Riktigt lyckad kombination! Nötterna gjorde muffinsen lite krispiga och en smula spännande istället för det gamla vanliga bakverket. Originalet är ifrån Hemmet Journal nr 9 2011 (alltså ända bak i februari!) och låter så här:

***

Bananmuffins med valnötter

ca 12 stora eller 24 små

Ingredienser:

150 gram smör
2 dl socker
4 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 bananer (gärna något bruna i skalet)
1/2 dl valnötter

Frosting:

100g färskost
50 gram smör
5 dl florsocker

valnötter – att dekorera med

***

Rör smör och socker mjukt med elvisp. Vispa i äggen ett i taget. Blanda bakpulver, vaniljsocker och mjöl och vänd ner i smeten.

Mosa bananerna och hacka nötterna grovt och häll ner i smeten.

Ställ muffinsformarna i muffinsbleck och häll i smeten. Grädda stora i 20 minuter, små i 12  minuter.

Frosting:

Rör färskost och smör smidigt med elvisp. Vispa i florsocker. Klicka eller spritsa på muffinsen. Garnera med en valnöt.

***

Jag följde receptet ganska så regelrätt med ett par undantag:

Efter att ha vispat i alla äggen mosade jag bananerna och adderade dem i smeten. SEDAN  hackade jag valnötterna och blandade ner dem i mjölblandningen innan den vändes ner. Tyngre ingredienser som just nötter är bra att addera till mjölet, då är det mindre risk att de sjunker till botten (om det nu överhuvudtaget är en risk i det här receptet – jag tog det säkra före det osäkra).

Muffinsbleck eller muffinsplåt använde inte jag då min mamma inte äger ett sådant – det har jag stulit till min lägenhet där jag inte befann mig för tillfället. . Därför använde jag dubbla formar för att kompensera lite och få det hela lite stadigare. Ni får ursäkta det tråkiga trycket, mamma prioriterade nog pris framför söthet den här gången 😉

Mina tog någonstans runt 20 minuter att grädda, och jag fick ut runt 15 stycken av smeten.

Frostingen totalrenoverade jag genom att bara blanda ett paket philadelphia (200g) med ca 2 dl florsocker. Själv tycker jag inte att det behövs varken smör eller dubbel mängd florsocker, det blir sött ändå, och får en lika fin konsistens. Prova receptet du gillar bäst när du gör din frosting.

Resultatet ser du här:

Kommentera

