Vit sammetssoppa

 

Det finns en hel del matbloggar i etern att surfa runt och hämta inspiration ifrån. Alltifrån riktigt köttiga grillsidor (som alltid kan ha något trevligt recept för oss vegetarianer också) till strikta vegansidor med fantastiska rätter att locka med. Jag spenderar mer än gärna mina lediga dagar med att leta igenom dessa, både svenska och engelska (trots svårigheten att överföra mängd till svenska mått >.<) efter intressanta recept på smaskiga bakverk och mumsiga idéer till spännande lunchalternativ. Det gäller att alltid ha ögonen öppna, det är ju så lätt att hamna i samma gamla fotspår och laga ett par rätter som aldrig någonsin byts ut. För handen på hjärtat, visst är det kul med nya smaker och variation?

Att laga spännande mat behöver absolut inte vara svårt eller tidskrävande! Ingredienser kan alltid bytas ut om det är något du saknar eller något du hellre använder (i alla fall i mat, bak kan vara lite knivigare, men det är långt ifrån omöjligt!) och rätter som inte passar in i DIN livsstil kan snabbt omvandlas till perfekt för just dig! Och om det inte är allergi som stoppar dig; varför inte PROVA rätten som sticker ut och se vad du tycker? Man blir så lätt blind för möjligheterna när man blundar för förändring – som jag gjorde inför tanken på veganska bakverk – hur kan något utan riktigt smör och grädde vara gott? Tro mig, det kan både smaka och se gott ut – så länge man äter med öppet sinne. Titta bara in på veganbaking om  du inte tro mig hur kan man inte lockas av kreationer som denna fantastiska chokladtårta. Helt djurfri! Och du, om det du provade visade sig vara lite trist – vad gör det? Imorgon är det dags att laga mat igen!

En blogg här i Sverige som jag fastnat för nyligen är underbara bloggen lilla matderivén. Där finns unika och kreativa recept med otroliga bilder som gör att man blir sugen på allt möjligt som man annars aldrig tänkt tanken på att kombinera eller prova på! Till exempel den här soppan vars recept du kan hitta en länk till här, och dessutom en mycket bättre bild!

Jag erkänner att min version blev aningen mer grå än vit och inte var den sådär sammetslen heller då jag inte hade min mixerstav till hands, men vad gör det när den smakar så bra som den gör?

Eftersom receptet är på engelska får du en svensk tolkning av mig nedan:

 

***

 

 

White velvet soup / vit sammetssoppa

Ingredienser:

1 blomkålshuvud
2 gula lökar
1 vitlök (ca 6-8 klyftor)
2 burkar bönor (jag använde mig av stora vita bönor)
4 dl grönsaksbuljong
4 dl vatten
saften från en citron
flingsalt
paprikapulver
olivolja

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela blomkålen i buketter och lägg på en plåt som du eventuellt täcker med bakplåtspapper (jag tycker det är smidigare så).

Hacka löken grovt och skala vitlöksklyftorna. Lägg även detta på plåten.

häll över lite olivolja och krydda med tillexempel flingsalt.

Sätt in i ugnen tills allt  blivit mjukt och gyllenbrunt i kanterna. Det tar runt 30-40 minuter.

Ta ut och låt svalna lite grann så det blir lättare att hantera. Häll i en skål, mixer eller matberedare och mixa tillsammans med bönor, grönsaksbuljong, vatten och citron tills det blivit slätt. Eller gör som jag: strunta i slätheten och låt det vara lite klumpigt 😉

Om soppan är för kall när du är färdigmixad, häll den i en kastrull och koka upp. Garnera med tex paprikapulver och persilja, som jag gjorde, eller gör somoriginalreceptet rekommenderar och blanda paprikapulver med olivolja.

Ät och njut =D

***

När jag gjorde soppan såg det ut så här (jag gjorde bara halva receptet och det räckte till ungefär 3 portioner):

Ett litet, litet blomkålshuvud!

Blanda med löken, häll över lite olja och salta.

I matberedaren.

Tillsatta vita bönor.

Nu är det bara att mixa…

… Och äta, kanske med en macka på balkongen?

One thought on “Vit sammetssoppa

  1. Pingback: Mars so far! « Kärlek på tallrik

Kommentera

