USA – As american as… Jordgubbsylt?

Dagens inlägg är lite annorlunda mot… ja, alla jag skrivit innan egentligen. Kanske inte i stilen, eller i längd. Inte i utseende eller kategorier. Nej, vad som skiljer idag mot igår och förra veckan, är att jag faktiskt inte sitter vid datorn i detta nu. Att kunna tidsinställa sina inlägg är en gudagåva när man vet med sig att internet inte kommer kunna användas på ett tag, och just det problemet har jag idag. Jag sitter nämligen – om allt går väl – på ett flygplan och tittar ut över världen istället för framför tangentbordet. Kanske har jag fått in min specialbeställda vegetariska lunch (som jag inte förväntar mig någonting alls av, flygplansmat har sitt dåliga rykte av en orsak!) eller så försöker jag plöja igenom Svinalängorna nu när jag faktiskt HAR TID att läsa för en gångs skull. Utan internet som distraherar. I vilket fall är planet på väg att ta mig till Kanada. Bara för en mellanlandning dock, jag kommer spendera ett par timmar på kanadensisk mark, inte mer, sedan är det äntligen dags för mig att andas in amerikansk luft i lungorna för första gången på över ett år!

(bildkälla)

USA är lite som ett andra hem för mig. Jag har spenderat ungefär 2 och ett halvt år som student där, komplett med bästa vänner, pojkvän, rumskompisar, värdfamilj, egen lägenhet och framtidsdrömmar. Jag älskar möjligheterna, jag älskar det ständigt artiga och oftast glada folket och jag älskar såklart det gigantiska utbudet på mat och restauranger som det bara är att dyka ner i och ta för sig av!

Den här gången är det dock bara en semesterresa, tre veckor av ett soligt och vackert Michigan i högform ligger framför mig, komplett med en av mina absolut bästa vänners bröllop och återseendet av gamla kära platser som jag trodde att jag aldrig skulle komma till igen. Jag tänker försöka posta här så mycket jag kan, dela med mig av främst den mat jag äter – det här ÄR ju en matblogg först och främst – men också vad helst som kan tänkas vara spännande för er att få en inblick i. Dock kan jag inte lova att jag kommer vara lika närvarande som jag brukar, det är ett hektiskt schema planerat och internet har en tendens att krångla där borta när man minst av allt vill det.

***

För att avsluta det här inlägget med något i matväg kan jag meddela att jag kokade jordgubbssylt för någon vecka sedan – något jag ALDRIG har provat på förut! Egentligen förstår jag inte varför, jag har ju länge varit ett fan av att göra min mat från grunden och undvika sådant som konserveringsmedel och fabriksframställt, men av någon anledning var jag fast övertygad om att hemgjord sylt inte ALLS är lika god som butiksköpt. Så fel jag hade!

Svårt att göra är det verkligen inte heller – allt du behöver är bär som du vill koka sylten på och syltsocker som är ett socker med tillsatt pektin, citronsyra och kaliumsorbat – sådant som alla inte har hemma till hands när syltbegäret sätter in men som bör tillsättas i sylten för att den ska bli hållbar och få den rätta konsistensen.

Efter 15 minuters ”jobb”  är burkarna fyllda och som ett plus doftar köket alldeles fantastiskt somrigt och gott!

***

Jordgubbssylt

Ingredienser:

1 kilo jordgubbar (2 liter)
5 dl syltsocker

***

Snoppa och skölj jordgubbarna innan du lägger dem i en kastrull.

Häll på syltsockret.

Mosa jordgubbarna grovt med en gaffel om du vill ha lite bitar i sylten (vilket jag ville) eller mixa med en mixerstav om du vill ha den helt slät.

Låt det hela koka upp – rör om under tiden – och låt sedan koka i ungefär 10 minuter.

Skumma gärna av sylten, genom att  ta bort skummet med en sked – den håller lite längre då.

Fördela i burkar, rena och gärna uppvärmda (jag ställde mina i varmt vatten i diskhon en stund innan).

Provsmaka och var nöjd med insatsen (precis som jag var i mitt syltförkläde) =D

Kommentera

