USA – Häagen-Dazs kan sin chai

Här i Michigan, USA lyser solen just nu som aldrig förr. Jag har redan hunnit vara här i en vecka och inte en dag har passerat utan strålande solsken och minst 30 grader i skuggan. Det är både helt fantastiskt och aningen tryckande, speciellt under eftermiddagen då hettan ligger lite som ett täcke över oss alla.

När det är så här varmt är det väl ingen som inte håller med om att glass är otroligt välkommet, lite svalka behövs då och då och inget går upp mot riktig kvalitetsglass. Dessutom är favoriter som Ben and Jerrys och Häagen-Dazs så galet mycket billigare här att det vore en synd att INTE njuta av dem ett par gånger under resor som denna!

För att inte tala om urvalet! Inne i mataffären som jag är en stamkund i (jodå, Meijer har allt) ser det ut så här i glassavdelningen:

$3.49-3.59 är ungefär 22-23 kronor i dagens dollarkurs, och Häagen-Dazs får du här ta två för 40 kr.

Och som jag har längtat! Som jag har TRÅNAT efter glassen av glassar, smaken som i mina ögon verkligen slår alla andra med hästlängder!  Nu har jag äntligen fått testa skapelsen, och den slår även mina högt satta förväntningar ordentligt på fingrarna:

 

 

Den smakar chai – såklart – men också så mycket mer!

Fyllig, rik smak, precis som en chailatte i fryst form, men den är fortfarande fräsch och nyskapande. Jo, den är mäktig, man äter absolut inte en hel burk på en gång, men då mindre än en tredjedel av den innehåller nästan 300 kalorier är nog detta mer ett plus än en nackdel.  Jag som oftast ratar glass till förmån för kakor och choklad är både överraskad och belåten.

Vad jag hoppas att den här sorten kommer till Sverige snart så ALLA kan få smaka!

Kommentera

