USA – Veckorna i sallad

Jag är en av de (uppenbarligen ganska få av någon anledning) vegetarianer som verkligen uppskattar sallader! Jag gör dem sällan själv av någon anledning, men går jag ut och får en riktigt fin, matig sallad är min dag värd ett antal guldstjärnor i kanten. Och tro det eller ej, men sallader är ganska lätta att hitta på menyerna här i USA, många är fantasifulla, spännande och antingen helt vegetariska  eller (vilket är fallet för det mesta) innehåller kyckling som lätt kan väljas bort vid köpet. Dressingar har de också ett överflöd av (men det finns väl ingenting som inte finns i överflöd här borta?), från standardvarianterna ranch, italian och blue cheese till spännande varianter som poppyseed, raspberry vinegrette och sundried tomato. Många packar en hel del kalorier, så om man känner sig osäker är det bättre att välja en av de klarare varianterna, vinägretter till exempel, och gärna be om en med lågt fettinnehåll. Välj inte fettfri! Visst är kaloriinnehållet lägre, men du kommer heller inte kunna ta upp alla de vitaminer och mineraler som du får genom salladen då fettet i dressingen hjälper dig att få i dig dem!

***

Många av de restauranger som finns runt om i USA erbjuder luncher till ett något rabatterat pris. Dessa luncher består nästan alltid av antingen soppa, sallad, mackor eller en kombination av dessa alternativ. En halv sallad med en halv macka från menyn är vanligt, och ett utmärkt lunchval, och vissa ställen erbjuder till och med att servera dig hur mycket du vill av din sallad eller soppa, utan extra kostnad! Inte det bästa valet om man har svårt att begränsa sina portioner, men absolut prisvärt!

***

För mig har det blivit ett antal sallader under de två veckor jag varit här än så länge, dels för att det är så gott, dels för att det ofta är det enda vegetariska som går att hitta utan att behöva krångla allt för mycket. Och det har varit tryckande, 30+gradig värme här också, vilket gör det svårt att få i sig varma, mättande maträtter.

Här är ett par alternativ för den som tycker sallad är något av livets godaste:

Nästan alla kedjerestauanger erbjuder side salads, alltså en sallad till maten för ett par extra dollar. Jag saknar annars ofta salladen och grönsakerna här, så ibland väljer jag att spendera och få in något sådant här. Just denna sallad åt jag på IHOP, som är en väldigt amerikansk kedja inriktad på frukostmat som pannkakor och ägg.

Denna sallad innehöll bland annat björnbär, hallon och kanderade valnötter och inköptes för 3 dollar (runt 20 kronor i dagens penningvärde) på Meijer, ett stort lågprisvaruhus där man kan hitta ALLT. Tillsammans med raspberry vinegrette var den ett väldigt fräscht alternativ!

En spännande sallad träffade jag på inne på panera bread  – ett bageri och café som inriktar sig på just mackor och sallader. Den innehöll bland annat apple crisps (torkade äppeibitar), fetaost, valnötter och röd lök,  garnerat med en white balsamic apple vinegrette. Jag var lyrisk!

Olive garden är en av de kedjerestauranger som erbjuder ”unlimited” sallad, soppa och bröd varje dag vid lunchtid, och det är ett prisvärt alternativ när det är dags för mat. Du får äta hur mycket du vill, och salladen kommer med krutonger, parmesan och vinägrett. Soppan får du välja mellan ett par olika varianter, för mig blev det minestrone och brödet kommer ljummet i korgar som hela tiden fylls på. Lyxigt!

Wendy’s är en snabbmatskedja i stil med Mcdonalds och serverar mest burgare och frosties (milkshakes). Men det finns guldkorn där också, som den här salladen, egentligen serverad med kyckling, komplett med bär, parmesan och valnötter. Hallonvinegrätt kommer också vid sidan om, fettfri, men tillsammans med nötterna gör det inte så mycket.

Ett av de få ställen jag var på som INTE är en kedja hette blue cow café och var ALLT annat än ett café med sina vita dukar och artiga servitörer. Priserna var dock inte farliga, och alternativen  fräscha och ganska vegetarianvänliga.  Min vegetariska wrap kom med en ceasarsallad, som är ett av dem er populära alternativen när det vankas sallad i USA (troligtvis för att den är relativt onyttig). Allt den består av äär krutonger, massor av parmesan och ibland också kyckling och/eller ansjovis. Min kom lyckligtvis utan, bara lite ceasardressing garnerade verket. Mums!

Jo, som ni nog märkt nu så har jag en förkärlek för frukt i min sallad, det är inte jättevanligt att man hittar det på menyerna här hemma. På ett annat café jag åt lunch hos fick jag denna fina sommarsallad, tillsammans med en ljummene brödbulle och poppyseeddressing (som jag tycker är väldigt gott). Salladen innehöll förutom bär och fetaost, valnötter (dessa valnötter dyker upp ofta!) och avokado.

***

Så tro det eller ej, men salladsutbudet i detta snabbmatsland är stort och varierande! Kanske hinner jag med en till innan jag åker hemåt, men om jag inte gör det är jag fullt nöjd med de jag fått =)

Kommentera

