Pasta i tomatsås med piff

 

I söndags lämnade jag USA vid fyratiden på morgonen – svensk tid. Resan avslutades igår då tåget anlände från Köpenhamn till min hemstad vid lunchtid. Under de timmarna blev det inte många minuters sömn (nehej, inte när det finns filmer att maratontitta på och flygplansmat att äcklat stirra ihjäl) så resten av gårdagen ägnades åt något av det bästa som finns när man behöver det. Sova, sova, sova.

Och nu är det augusti, upptäckte jag idag. Det betyder ett fullspäckat schema med sommarkursernas tentor, utflyttning och inflyttning för både min bror och mig och så småningom även en ny fräsch linje att börja studera vid. Så klart ska det lagas mat också, både för min egen skull, och alla som vill läsa!

Då jag fortfarande känner mig aningen avslagen efter resan blev det, efter väldigt trevlig mathandling då jag inte hade en tillstymmelse till ingrediens hemma i kylen, att laga någonting som inte tar för lång tid eller har för många moment. Jag kände för någonting enkelt men fräscht och aningen nyttigare än de pommes och den pizza som så lätt slinker ner när USA upplevs.

En rätt som passar in på den beskrivningen är pasta med tomatsås. Få och billiga ingredienser, full med smak och proppad med antioxidanter som förebygger en mängd sjudomar! Tillsammans med fullkornspasta som tillför fiber och mozzarella som tillför lite extra mumsfaktor är min kväll räddad 😉

***

Pasta i tomatsås med piff
(2 portioner)

pasta för två, gärna fullkorn

1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 paket krossade tomater (ca 400g)
ca 1 msk balsamvinäger
1 tsk honung el. en skvätt ketchup
salt och peppar
1 pkt mozzarella
lite färsk krydda, ex basilika el. timjan

rapsolja att steka i

***

Börja med att lägga pastan i kokande vatten, allt efter förpackning.

Hacka lök och vitlök och fräs i oljan ett par minuter.

Häll i de krossade tomaterna och tillsätt balsamvinägern.

Välj antingen honung eller ketchup och tillsätt i tomatröran. När man tillsätter något sött lockar man fram sötman i tomaterna och tomatsåsen blir lite mer spännande. För att inte tala om mer välsmakande!

Låt allt koka på ganska låg värme i ungefär 15 minuter, eller längre om du har tid att vänta.

När tomatsåsen är färdig kan du salta och peppra, blanda sedan  i pastan så såsen blir jämt fördelad.

Hacka mozzarellan och blanda i precis innan servering.

Klipp över lite färsk krydda för lite extra vardagslyx!

Kommentera

