Sommar i magen med persika i pajen

Vid den här tiden på året börjar man se hur extrapriserna på persikor och nektariner börjar dyka upp överallt i affärerna. Ett kilo av dessa härligheter kan fås för en tia och de kan användas till en hel drös av olika recept och är ljusår från de konserverade som man hittar året runt i sin söta sockerlag. Goda är de helt klart, men det är ofta ett problem att köpa hem det där kilot och lyckas använda upp dem alla innan de allihop blivit alldeles för mjuka och rentav dåliga.

Några trevliga användningsområden för färska persikor är hackad i sallader eller grillad som efterrätt. Lättgjort och fullt med smak!

Vi köpte hem ett gäng av denna härlighet igår men redan idag när jag lyfte på en av dem kunde jag ana att de började dra sig lite åt det sämre hållet. För att rädda vad som räddas kan bestämde jag mig raskt för att bjuda mamma på en härlig persikopaj, komplett med färska blåbär på toppen som smakkontrast! Prova du också!

***

Receptet hittade jag från början här, men då Per Morberg bakar sin paj med djupare botten och mer fyllning, använde jag inte all deg och minskade på färskost och socker . Min botten blev ändå aningen för tjock tycker jag, jag skulle kunnat trycka ut den ännu mer, men det får jag göra bättre nästa gång 😉  Jag behöll ändå proportionerna för pajskalet, då det var det här receptet jag använde. Om du använder en vanlig pajform som jag gjorde kan du räkna med att få lite deg över.

***

Persikopaj med färskost

Botten
125 g rumstempererat smör
1 dl socker
2 st ägg
3 msk kallt vatten
4 dl grahamsmjöl

Fyllningen
400 g färskost, ex philadelphia (två paket)
3/4 dl strösocker
2 ägg
1 citron
ev. kardemumma
4 färska persikor

blåbär

***

Blanda rumsvarmt smör och socker med varandra i en bunke. Knäck i ett ägg i taget och se till att smeten blir jämn.

Häll i det kalla vattnet och tillsätt sedan mjölet. Knåda ihop till en lös deg (närapå en en smet).

Lägg degen i en platspåse och låt den vila i kylen i ungefär en timme.

Tryck ut degen i en pajform och ta bort den deg som inte behövs.

Förgrädda degen i 175 grader längst ner i ugnen i ungefär 20 minuter.

***

Häll färskosten i en bunke och rör ihop med sockret.

Knäck i äggen och rör ihop tills smeten är klumpfri.

Riv ner skalet från den väl tvättade citronen i ostsmeten och tillsätt gärna lite kardemumma om du tycker det passar (Morberg kanske tycker det är ett galet tips, men jag tycker det smakar bra till persika!)

Häll smeten i det förgräddade pajskalet.

Skiva persikorna i jämna, tunna skivor och lägg ut dem uppe på fyllningen.

Grädda i ugnen i ca 25 minuter till.

Tag ut, låt svalna en aning och garnera eventuellt med lite blåbär.

Skär upp och servera!

Kommentera

