Fetaostgratinerade bönor på ett kick!

Just nu håller jag nedräkning för fullt. Det gäller att njuta av allt just nu, från solen som lyser in genom fönstret och reflekteras på TVrutan så man inte kan se någonting alls till kylskåpets brummande läte som alltid sätter igång precis när man ska sova, vad klockan än är. Tiden går fort och snart är det över. I alla fall här.

Nu är det här långt ifrån så tragiskt som det låter, för sanningen är att jag om två dagar flyttar in i en ny lägenhet. Efter att ha levt ett år på 22 kvadrat är det nu dags att byta upp mig ordentligt och lägga till hela 3 (TRE) kvadrat på min levnadsyta – Halleluja! Dessutom blir frysen större och skåpen rymligare, så köket kommer vara aningen enklare att manövrera. Fortfarande ett litet studiokök visserligen, men åh så härligt med i alla fall en aning mer bänkyta!

Eftersom flytten går om sådär 36 timmar, är prioriteten just nu att få ner de ägodelar jag har i kartonger, kassar, väskor, påsar, lådor och allt annat som man kan trycka ner vad som helst i. Och då är det också bra om maten är enkel att laga och håller i kyl och frys ett tag, så man kan äta det nästa dag också, ifall tiden inte finns eller köksskåpen är så pass tomma att det inte riktigt blir möjligt att laga det man egentligen skulle ha lagat – en lime- och gurkterrinkanske, eller förra årets Nobelmiddag. Du vet, det där komplicerade som man brukar slänga ihop men tyvärr inte har tid med nu.

 

Då passar dessa fetaostgratinerade bönor perfekt! Allt du behöver göra är att kombinera lite bönor och tomatsås på spisen, hälla det i en form, smula över fetaost och skjutsa in det i ugnen i 10 minuter! När ugnen är uppvärmd tar hela rätten inte mer än en halvtimme – max – och den är proteinrik, vilket är viktigt för oss vegetarianer och billig, vilket är viktigt för oss studenter. Win-win!

 

Jag serverade mina gratinerade bönor med fullkornsbulgur, kokat med röda linser och broccoli. För att göra det ännu enklare kan man servera det mer som en gryta och äta med bröd.

***

Receptet hittar du på Kung Markattas blogg, som har en hel del spännande inlägg, många av dem vegetariska och/eller ekologiska tips. Kika in för inspiration!

Ett par små ändringar gjorde jag dock, dels bytte jag ut borlottibönorna mot det jag råkade ha hemma den här gången – öländska salladsbönor. (nej, jag har aldrig sett dem innan heller, hittade dem på Öland i somras och blev lite intresserad). De visade sig vara bruna bönor och passade bra i rätten, men det är bara att experimentera med de bönsorter du är sugen på. Dessutom tillsatte jag lite honung i tomatsåsen, det tar verkligen fram smakerna lite extra bra.

Lycka till ❤

Kommentera

