Bananmuffins med farintopping

 

Imorgon går flytten! Därför har min dag präglats av förberedelser som tömning av skåp och lådor, försiktig packning av allt jag lyckats samla på mig under åren (tänk att man alltid har mer än man tror sig ha!) och utgrävning av nyss nämnda packning då man VISST behövde tandborsten en gång till och oj vad svårt det blev att titta på TVn utan fjärrkontroll!

Dock kunde jag ju inte flytta någonstans utan att ha farvälbakat i köket en sista gång! Visst, det har hänt att jag klagat när jag saknat bänkyta eller plats att ställa varma plåtar, men innerst inne vet jag att köket har ställt upp för mig lika många gånger – om inte fler. Dessutom fick jag under året en splitterny spis med en mycket trevlig ugn, kanske blir det den jag saknar mest nu när jag lämnar den bakom mig och inviger ugnen som jag får ärva i den nya lägenheten.

Vad väljer man att baka när man vet att det är absolut sista gången?

Tre faktorer var tvungna att övervägas:

1) finns alla ingredienser hemma och är de fortfarande LÄTTÅTKOMLIGA? Att gräva efter rågsikten kändes inte särskilt lockande efter att ha spanat ut över alla flyttlådor…

2) Vad är enklast att bjuda flytthjälpen på? (alltså gärna portionsstorlek och så okladdigt som möjligt)

och

3) hur använder man bäst upp tre brunfläckiga bananer som inte vill följa med i flytten?

Svaret blev ganska självklart en klassiker: bananmuffins.

För att göra det hela lite mer spännande utan att för den skull leta upp valnötter eller inhandla choklad funderade jag först på att förvandla dem till cupcakes med en härlig frosting. Tyvärr skulle muffinsen då bryta mot fråga två (tänk om flyttarna äter cupcakes samtidigt som de transporterar mina kläder! Nej tack till frostingfläckar!) och dessutom bli lite knöligare att få med sig dem då alla lådor sedan länge ligger nedpackade.

Så varför inte toppa dem med något gott?

Receptet jag föll för är ifrån början amerikanskt (de är ju så bra på det där med muffins där borta!) och hittat här. Jag översatte det och skrev ner det på svenska till er nedan, det blir lite krångligt att mäta ut cups om man inte har de måtten hemma 😉

Resultatet blir ljuvligt saftiga muffins med en topping som smakar farinsocker, en knaprig och spännande kompis till den mjuka banansmaken. Prova du också!

***

Toppiga bananmuffins
(ca 10 st stora)

3.5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
3 mosade bananer
1 3/4 dl socker
1 ägg
75 g smält smör

3/4 dl farinsocker
1 msk vetemjöl
1/2 krm kanel
15 gram rumsvarmt smör (1 tsk)

***

Sätt ugnen på 190 grader.

Tag fram en muffinsplåt och ställ i muffinsformar.

Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt i en stor bunke.

Vispa mosade bananer, socker, ägg och smält smör i en annan bunke.

Blanda i banansmeten i mjölblandningen till en smet. Låt det inte ta för lång tid, bakpulvret har nu börjat verka!

Skeda upp smeten i muffinsformarna.

mät upp farinsocker, mjöl och kanel i en liten bunke eller skål. Smula i smör och blanda försiktigt tills det hela ser ut som toppingen till en smulpaj. Strö över muffinsen.

Grädda i 18-20 minuter eller tills de är så pass torra att en tandpetare förblir ren efter provstickning.

***

Så här ser det ut ibland när jag är i köket:

Mjölblandning i den ena, banansmet i den andra.

Blanda ihop innehållen…

I med smeten i valfria formar ❤

 

Toppelitoppa med sockerblandningen!

In med muffinsen i ugnen och skynda på att städa efter orkanen…

Bara att mumsa i sig!

Kommentera

