Mina kök – världens kortaste rundtur

Som många av er säkert förstått vid det här laget har jag alldeles nyligen flyttat ut från en studentlägenhet och in i en annan. Flytten hade många orsaker – storlek, kostnad och läge bland annat, men en stor faktor var för mig att köket jag hade innan var en aning… trångt. Jag tycker så pass mycket om att pyssla med många av de vardagsbestyr som oftast hör hemma i just ett kök att begränsningarna som sattes upp för mig gjorde mig lite frustrerad.

Missförstå mig rätt, jag var ytterst tacksam över att jag ens hade en egen lägenhet och ett kök av den standard som jag hade, men att byta upp mig fanns på min lista, och när tillfället kom så… blev det också så.

Vad sägs om en liten tur runt i mina två kök? Jag tänkte mig en jämförelse mellan de båda, först står mitt förra kök i centrum, sedan mitt nya, det jag förfogar över nu. Ett par bilder, lite text, och så mina tankar. Ja, så gör vi!

***

GAMLA LÄGENHETEN

Egentligen var det inget direkt fel på det här köket, det var tvärtom riktigt trevligt med sin lilla bänk och sin alldeles nya spis/ugn (den äldre bytte de efter att jag argt påpekat hur ojämnt den gräddade. Finns det något mer irriterande än att sätta in en paj och få ut den ogräddad på toppen men med bränd botten?). Nej, köket var helt okej – men storleken var inte lika bra. Tog du fram en skärbräda, fanns där helt plötsligt inte plats för något mer. Där fanns en diskho som alltid var ockuperad av något, vilket gjorde att ingenting annat gick att göra där, och skåpen var också otroligt små.

Ja, köket gick helt klart att använda och på 22 kvadrat kanske man inte ska klaga – det var ju ändå MITT eget och hade allt som faktiskt behövdes. Om jag låter negativ så här i efterhand är det för att jag nu har något annat att jämföra med.

 

Kylen fungerade bra, där fick man plats med det mesta, men inte i frysen inte. Där fanns det inte plats för en endaste liten pinal. Som student är kylen värdefull, man vill lätt och snabbt kunna frysa ner och förvara sina matlådor efter storkok eller bevara halva middagen tills nästa gång den behövs. Här var det klurigt.

Skåpet undertill längst hitåt var för sopor, sedan var det lilla bredvid allt utrymme som fanns för kastruller och andra atrialjer. Ojoj, vad det trycktes in grejer där! Och det som inte fick plats där hamnade – you guessed it – i ugnen.

 

 

Ovanpå – längst hitåt – hade jag alla bakingredienser jag kände behov utav, olika mjölsorter och dylikt. Dessutom fanns där alla kryddor. Skåpet över fläkten fick rymma alla andra skafferivaror – som konserver och flingor/müsli. Längst bort fanns också ett dubbelt skåp för tallrikar, glas och så vidare – vilket faktiskt var riktigt rymligt. Ett stort plus får köket också för skåpet över frysen – där rymdes nämligen en mikro, komplett med uttag. Man slapp se eländet OCH slapp lyfta ut den vid behov – riktigt skönt!

***

NYA LÄGENHETEN

Omöblerad:

 

Okej, det är inte ett optimalt kök. Inte på långa vägar. Men förutsättningarna här är LJUSÅR bättre än i min gamla lägenhet, och jag känner mig som en prinsessa (en matlagande prinsessa – typ Askungen, fast glamorös) när jag ser allt utrymme jag har att förfoga över! Fördelarna är SÅ många!

– stor frys (i den förra fick jag plats med en påse broccoli och två matlådor. Sedan var det trångt)
– två diskhor (Vad jag har saknat att kunna hälla av min nykokta pasta SAMTIDIGT som jag har disk liggande i diskmedelsvatten!)
– bättre kran (den här är rörligare)
– större diskbänk  (mer plats)
– skärbräda! (den är utdragbar = ännu mer plats!)
– plats ovanpå skåpen (äntligen en chans att ha en matberedare! Kanske, KANSKE kan jag möjligen få ha mina drömmars Kitchen aid här någon dag!)
– Fler och rymligare skåp (igen – ni skulle sett hur mina kastruller var intryckta förut!)
– Kakelplattor (estetiskt sett snyggare – och mer praktiskt då det är lättare att hålla rent)

Möblerad:

Här ser ni hur jag valt att möblera mitt kök, efter de förutsättningar jag har. De här bilderna är tagna en dag efter att jag flyttat in, så allt var inte helt klart än – tex står det nu ett par burkar till uppe på skåpen. Mitt torkställ är GULD, det är utfällbart, så det tar ingen plats när jag inte behöver det. Köksvågen har jag borta på högra väggen, närmast kanten. Också helt oumbärlig. Längst bort i hörnet ser ni min lilla blå vattenkokare. Åh vad jag tycker om den ❤

Ser ni vad stor frysen är? Den har TRE lådor! TRE! Kylen är inte riktigt lika bra som den i förra lägenheten, men det har inte hunnit störa mig än – för kolla in frysen!

TVÅ stora underskåp har jag också – ett för sopor och pantburkar, precis under diskhon och ett där kastruller, bunkar, stavmixer och elvisp bekvämt får plats, utan allt tryckande och pustande som det innebar att stänga det förra. Ovanpå har jag tre skåp, det första för tallrikar, muggar och glas, det andra för tex te och nötter – mer om det senare – och det sista för flingor, gryn och pasta. Skåpet längs till höger är en städskrubb, men ovanför har jag bakformar och allsköns ingredienser, liksom mina konserver och bordstabletter. Allt på sin plats ❤

 

Ovanför diskhon finns denna behändiga hylla. Det övre planet har fått ge plats för min mikro, som är mer en nödvändighet än något jag älskar. Praktisk, men inte så snygg, jag gillade systemet i den andra lägenheten bättre, det där skåpet ni vet. Bredvid har jag min nyinköpta travelmug så jag kan ta med mig te vart jag än går, och bakom den en flaska till min sodastream (som jag gömt undan i städskrubben).

Det undre planet har jag fyllt med te. Nu kommer en helt onödig men oumbärlig utläggning om just te. Helt okej att hoppa över.

Åt vänster ser ni de teer som jag dricker mest av, just nu Gamla söder från Willys, Vanilla chai från USA, Earl grey till de gäster som inte riktigt vågar, vitt te från Lipton, cinnamon apple spice som ännu inte är provat men beräknas kallt höra hit och tills idag, då det tog slut, det allra bästa – 4 o’clocks white tea chai. Bredvid har jag mina teburkar – den stora rosa har jag lösteer i, tex pepparkaka från någon liten presentbutik och heta stunder från Kahls. De mindre burkarna är införskaffade på olika ställen, bland annat USA (igen) och på Öland. Längst in, gömt för omvärlden, finns mitt otäcka Neskaffe – för de konstiga som inte uppskattar te.

Dessutom finns här honung och socker. Och strössel – mer för att jag inte ville gömma undan den än någonting annat.

Resten av mina teer har jag i ett annat skåp – där finns tex chokladte, ett antal andra chaiteer eftersom jag har så svårt att hålla fingrarna borta, Jasminete och kamomillte, som båda luktar hemtrevligt och verkar lugnande och så karamellte från Tyskland och örtte från Turkiet.

Ja, och så finns där lite olika sorters nötter, kryddor och oljor, allt livsnödvändigt 😉

***

Det var mina kök det, mitt förra, och mitt nya! Båda tar upp en liten yta, men det blir vad man gör det till helt enkelt, klart man kan baka och laga mat ändå, det kräver bara lite mer planering! Ibland är det förstås skönt att komma hem till föräldrarna som har en milslång bänk att vara på (nej, inte riktigt, men nästan!) men ibland tänker jag tillbaka på tiden då jag delade på ett litet kök med tre andra studenter och prisar gudarna (hur många de nu är) för att jag nu har ett som är mitt och ingen annans.

Visst är det litet, och visst är det trångt, men oavsett vilket kan jag bestämma över det HELT själv ❤

Kommentera

