blåbärspaj med (vegetarisk) knorr

Min lillebror har haft ett spännande sommarjobb den här säsongen, som vi har uppskattat rätt rejält i familjen. Bland röda tenniströjor och gröna waxdukar har hans sommarjobb kretsat kring bär av alla de slag – från jordgubbar till hallon och blåbär. Han har nämligen varit jordgubbsförsäljare för Ljungbyholms bär.  Kanske inte det mest stimulerande och utvecklande arbetet, men inte fy skam heller när det är fritt fram att lägga undan bär till oss nära och kära (som naturligtvis betalade för dem, utnyttjare är vi inte!).

Nu framåt augusti är inte jordgubbarna längre de mest sålda bären, de svenska är sedan ett par veckor bortprioriterade för belgiska, och även om de är goda de också, så är det helt enkelt inte samma sak. Det är nu som man istället börjar blicka från våra älskade gubbar till andra goda bär som vi har växande här i landet, och då främst härligheterna hallon och blåbär.

Igår satt jag med två lådor blåbär och två lådor hallon längtansfullt ropandes på mig från köksbänken. ”Ät oss” sa de och glimmade till lite extra i solskenet, ”förvandla oss nyttigheter till något sött och läckert!”.

Okej, det sa de inte. Det var mitt hjärta som talade där, för blåbär passar ju som handsken i en fantastisk paj, och när man har möjligheten, varför inte grabba tag i den och bjuda på något mumsigt till kvällstéet/kaffet?

Att alltid använda sig av samma pajrecept är såklart praktiskt, och varför ändra på något som fungerar? Dock är jag alltid sugen på att prova något som är lika enkelt, men snäppet godare, något som jag inte provat på men som inte är för dyrt eller för komplicerat att fixa till. Därför blev det inte en traditionell blåbärspaj den här gången. Nej, för att piffa till den med lite vit choklad lyfter den till en helt annan nivå, och det utan att ställa till med otrevligheter som lång tillagningstid eller kostsamma ingrediensinköp. Prova du också!

***

Receptet hittade jag från början här, och den enda direkta ändringen jag gjorde var att jag uteslöt en matsked råsocker och så också marshmallows för att hålla pajen vegetarisk.

***

Blåbärspaj med vit choklad

Ingredienser:

smuldegen:

150g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker

fyllningen:

5 dl färska blåbär (frysta går också bra)
2 msk strösocker
1 msk potatismjöl
ca 50g vit choklad

***

Börja med att ta ut smöret lite innan baket så det blir lättare att arbeta med. Sätt igång ugnen på 200 grader.

I en bunke, blanda smöret med resterande ingredienser till smuldegen. Jag brukar göra detta med händerna, men elvisp går också bra. Den kommer bli smulig men håller ihop om man vill.

Dela upp degen i tre lika stora delar och använd två till att trycka ut i formen. När botten är jämnt täckt, förgrädda den i ett par minuter. (jag föredrar ofta mina bottnar oförgräddade, men de blir då svårare att få att hålla ihop. I det här receptet räcker det dock med 5 minuters förgräddning.)

***

Medan bottnen står och väntar, blanda blåbären med socker och potatismjöl. Om du använder frysta blåbär , tina dem innan och se till att hälla av vätskan som blir.

Häll blåbären i pajskalet.

Hacka den vita chokladen och blanda med den sista delen av smuldegen. Strö ut blandningen på toppen av blåbärspajen.

Ställ in i ugnen i ungefär 20 minuter.

Avnjut tillsammans med någon du tycker om, gärna med vaniljsås (kanske syndar du som jag gjorde och använde pulver, eller så gör du egen), kanske lite färska bär och lite riven vit choklad på toppen!

***

När jag bakade min såg det ut något sådant här:

Efter att ha blandat ihop smuldegen tryckte jag ut två tredjedelar av den i formen så här vackert (HA!)

Mina färska blåbär hällde jag i en bunke…

…och när de blandats med socker och potatismjöl hamnade de i det aningen förgräddade skalet.

Den vita chokladen hackades grovt. Ett tips är att leta upp närmaste lidl och köpa deras vita choklad. Den kostar bara runt 15 kronor för 200 gram till skillnad från vad många andra vita chokladkakor kostar!

Den sista smuldegen blandades med den vita chokladen och ströddes över blåbären.

Skjuts in i ugnen i 20 minuter…

…och sedan är det bara att mumsa i sig!

One thought on “blåbärspaj med (vegetarisk) knorr

  1. Pingback: Amerikansk pecan pie – för att favoriten håller. Varje gång. | Kärlek på tallrik

Kommentera

