halv åtta hos mig

Nu när jag är installerad här i min nya, fina lägenhet bestämdes det kvickt att vi behövde en liten middagsbjudning så här på höstkanten (jo, här är det redan alldeles kulet och höstlikt). Fyra stycken blev vi, fyra som förra året gick samma program och därför också i samma klass men som nu splittras helt när den nya terminen börjar. Vi har dock beslutat oss för att hålla hårt i varandra så att vi inte tappar bort oss i campusdjungeln!

För att inte en person skulle behöva stå för allt (vilket kan vara skönt i studenttider) delade vi upp sysslorna; Julia stod för förrätten, Josephine för varmrätten och jag för efterrätten. Det drickbara föll på Evelins lott. Det blir lite spännande sådär, att inte riktigt veta vad de andra kommer bjuda på, och på det sättet blir det rättvist om man sedan vill göra om samma sak igen. Bara att rotera sysslorna och värdinna, så kan man ha middagsbjudning när man vill!

Resultatet var en otroligt god, synnerligen mättande måltid som gjorde att de andra rullade hemåt i lördagsnatten, medan jag själv mer rullade mot sängen, lite dåsig men nöjd efter en kväll i goda vänners lag.

Vill ni se vad som bjöds? Det kommer här!

***

Snacks fanns på bordet från start:

Julias förrätt:

Ugnsrostad brushetta med avokadoblandning

 

Josephines varmrätt:

Pasta med färsk svampsås

Min Efterrätt:

Kokoskaka med chokladtäcke…

och hemgjord kardemummaglass

Då jag alltid är orolig att mina bakförsök inte ska vara ätbara, kunde jag inte BARA bjuda på ovanstående (tänk om ingen gillar kokos eller kardemumma?!)

Så browniebitar med vit choklad och tranbär serverades också.
Som tilltugg, eller så.

Evelins närvaro (för drickan blev aldrig förevigad på bild):

Recepten på mina bakverk kommer alldeles, alldeles strax, glassen likaså.

***

Hoppas ni alla har haft en lika underbar helg som jag hade ❤

Kommentera

