Kokoskaka med chokladtäcke

Det här receptet är jag lite stolt över. Det är nämligen lite egengjort sådär, lite ihopsatt efter bästa egna förmåga. Ofta är jag alldeles för oerfaren för att få ihop något ätbart i bakväg utan att ha MINST ett väl utfört recept att gå efter (det där med kemi har aldrig varit min starka sida) och alldeles för rädd av mig för att experimentera – att kasta misslyckade bakverk gör ont i hjärta och plånbok. Jag älskar att baka, och gör gärna recepten jag följer lite personliga genom att tillsätta eller ta bort någonting här och där, men längre än så sträcker jag mig oftast inte. Jag lämnar receptskrivandet till de som vet vad de talar om.

Och jag ska inte påstå att jag började från noll och ingenting, det finns liknande recept att hitta, både när det gäller kokoskakan och chokladtäcket, men inget som är EXAKT likadant. Jag, som annars på sin höjd byter ut en eller två ingredienser och kanske ändrar runt lite bland ordningen på ihoprörningen, lyckades lista ut ett ganska så eget recept, som faktiskt inte blev så tokigt!

Kanske blev den aningen torr, och kanske vore det bättre att grädda i en mindre form så den blir lite högre (min springform är av ett större mått, runt 28 cm, men det är den enda jag har), annars tycker jag absolut att receptet är värt att prova – kokos och choklad är ju en fantastisk kombination!

Och du, feel free to do whatever with it, tycker du det skulle passa bättre med nötter i kakan, byt ut kokosen! Eller vill du ha ett kaffesmakande chokladtäcke? Prova att tillsätta lite kallt kaffe! Det är när man vågar som man vinner – och då får sig självförtroendet en rejäl skjuts av bara farten 😉

***

Kokoskaka med chokladtäcke

Ingredienser:

Kokoskakan:

175 gram rumsvarmt smör
1 3/4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
125 gram kokos
3 msk kokosmjölk (vanlig mjölk  fungerar också)

***

chokladtäcket:

175 gram choklad (jag använde mjölkchoklad)
75 gram smör
1 1/2 dl florsocker
2 msk kokosmjölk (eller vanlig mjölk)

ev. strössel eller rostad kokos att garnera med

***

Börja med att sätta ugnen på 175 grader och plocka ut en form. Lägg bakplåtspapper i botten (ett tips är att klämma fast det mellan botten och ringen om du har en springform).

Rör rumsvarmt smör och socker en stund, med elvisp går bra. Smält inte smöret, utan vänta hellre på att det blir mjukt av att stå ute i värmen.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda i detta i smörblandningen, gärna genom att hälla det genom en sil (sikta det) så inga klumpar blir kvar.

Tillsätt ägg, kokos och koksmjölk. Rör eller vispa med elvisp till en ganska slät smet (så slät som den kan bli med kokos i).

Häll smeten i formen och skjutsa in den i ugnen i 20-25 minuter. Se efter med en tandpetare när den är klar, den ska komma ut torr, men nätt och jämnt.

Låt kakan svalna helt innan du brer på chokladtäcket.

***

Till chokladtäcket:

Smält smöret i en kastrull eller i mikron. Blanda i chokladen i bitar och se till att de smälter. När det ser ut som en jämn smet, ställ åt sidan och låt svalna.

När chokladblandningen är någorlunda kall, blanda i florsockret och kokosmjölken. Vispa kraftigt tills smeten är glansig och jämn.

Om du inte väntar med att hälla i florsockret är det lätt hänt att blandningen skär sig. Det brukar gå att ordna genom att vänta tills blandningen är kall och sedan vispa den ordentligt. I värsta fall får du börja om igen.

***

Vill du dekorera din som min, tag fram den avsvalnade kakan och chokladkrämen.

Lägg kakan på ett fat med ett bakplåtspapper under.

Stryk ett jämnt lager med chokladkräm över hela kakan, även runt kanten. Förhoppningsvis har du ett bättre uppläggningsfat än jag, i så fall kan du ta bort bakplåtspappret efteråt så ser det snyggare ut. Riv då av pappret i mitten och dra ut en bit från varje sida, så slipper du lyfta på kakan.

Tag fram ett bakplåtspapper till och klipp ut ett hjärta i den storlek du föredrar. Läggbakplåtspappret med det urklippta hjärtat där du vill ha hjärtat på kakan och fyll i urklippet med exempelvis strössel eller kokos som du rostat i 150 grader varm ugn i några minuter.

Ät gärna med lite kardemummaglass tillsammans med vänner och familj!

Kommentera

