sparrissoppa med kantarellfräs – för lite guldkant på tillvaron

Ibland är det härligt att få lyxa till vardagen lite – måla dit en liten guldkant sådär, i alla fall i ena hörnet. Ni vet; ta en paus från alla måsten som faktiskt inte bara finns där under vår och höst, utan som även hägrar när det är sommar och semester. Det är inte alltid krav sänks och livet stannar till bara för att skola och arbete tar en paus! Alltid är det något som måste fixas, och gör man inte det ligger det där i bakhuvudet och gnager ändå.

Det är då som en lyxig maträtt kan vara på sin plats! Även om du inte har tio nära vänner till hands att bjuda in sådär lite kvickt under dagen, så är det ändå trevligt att duka fram någonting som känns lite lyxigare än den där spagettin som annars åker fram när inte pizzan gör det (inget ont om spagetti. Eller pizza. Mums!).

Så kände jag igår. Och då jag passande nog befann mig hemma i mina föräldrars kök med deras plånbok lite halvvilligt till förfogande, bestämde jag mig för att bjuda dem båda på en trerätters à la mig, både vegetarisk och lchf för att passa oss alla (ja, eller nästan. Ni förstår snart).

Menyn såg ut som följer:

förrätt: sparrissoppa med kantarellfräs och parmesanflarn

varmrätt: quornfilé eller kycklingfilé med oliv- och fetatäcke, serverat med grönsaksgratäng

efterrätt: randig chokladmousse med hallongrädde och rostade mandelflarn

***

Sparrissoppan är ett eget recept som är en kombination av lite olika soppor jag lagat genom åren. Jag föredrar att koka soppan ganska tjock för att sedan späda ut den till en lagom konsistens, istället för att hälla på för mycket vätska och riskera att få den blaskig.

Hoppas ni också tycker om den ❤

***

Sparrissoppa med kantarellfräs och parmesanflarn

Ingredienser
(4 förrätter)

Sparrissoppan:

ett knippe färsk, grön sparris (ca 250 gram)
1 stor gul lök
1/2 dl vitt vin
2 dl grädde
1 dl lättcrème fraiche
1 grönsaksbuljongtärning (jag använde en halv, men de var väldigt stora)
ca 1/2 dl hackad persilja (plus lite till garnering)
salt och peppar
olja att steka i

mjölk att späda soppan med

150 gram färska kantareller
smör att steka i

***

parmesanflarnen:

2-3 dl nyriven parmesanost

***

Börja med att hacka löken och dela sparrisen i mindre bitar. Tag bort änden på varje sparris, den kan vara lite tråkig och hård.

Tag fram en kastrull och fräs löken däri, utan att den tar färg. Smör eller olja väljer du själv, jag rekommenderar olja.

Häll i vinet och låt koka in till hälften ungefär, det tar kanske fem minuter.

Tillsätt grädde, lättcrème fraiche, smulad buljongtärning och sparrisbitarna. Låt koka upp och koka sedan mjukt under lock i ungefär 10 minuter.

Tag från plattan och häll i matberedare (eller använd mixerstav för extra smidighet och mindre disk).

Blanda i persiljan, salta och peppra.

Mixa till önskad konsistens, jag valde att inte mixa den helt slät, det gör du som du vill.

Soppan blir tjock, nästan som en kräm. Vill du kan därför hälla i lite mjölk medan du mixar. Sluta när soppan har rätt konsistens för dig. Jag använde ungefär 1 dl mjölk.

Häll tillbaka i kastrullen och koka upp innan servering.

Samtidigt som soppan kokas upp, fräs kantarellerna i smör tills de är riktigt krispiga.

Häll upp soppan och toppa med de stekta kantarellerna. Avsluta med en persiljekvist eller  två!

***

Parmesanflarn

Om du som jag vill servera soppan med parmesanflarn är det bäst att börja med dem.

Sätt ugnen på 150 grader.

Riv parmesanosten fint (nyriven är alltid bäst!).

Lägg ut den rivna osten i små högar på ett bakplåtspapper, storlek bestämmer du själv. Ställ in i ugnen på i ungefär 10 minuter eller tills högarna smält och fått lite färg.

Tag ut och låt stelna en stund, pynta sedan tallrikarna med dem när soppan är klar!

***

Avnjut långsamt 😉

Kommentera

