Browniebitar med tranbär och vit choklad

Idag råkar det vara min favoritveckodag – jo, jag är faktiskt en av de konstiga människor som tycker att måndagen är alldeles fantastiskt speciell! Denna dag sätter ribban för resten av veckan på något sätt, man kan ta chansen att skulptera den till precis det man själv känner för. Ny, fräsch dag och början på en ny, fräsch vecka (och jo, jag vet att jag nu är sådär överdrivet positiv så man får kväljningar bara av att läsa de första sex orden).

Dessutom startade terminen för oss universitetsstudenter dagen till ära, och jag började därmed också en helt ny utbildning! Första lektionen har vi officiellt imorgon, men idag kickstartades veckan med informationsmöte i fyra timmar (ingen fara, vi åt lunch mitt i) och lite nollningsaktiviteter (som mest regnade bort tyvärr). Nollning är inte riktigt min kopp te, men att få träffa alla nya ansikten i klassen och få mer information om vad våra nästa tre och ett halvt år (förhoppningsvis) kommer att erbjuda var desto trevligare!

För att fira denna nya dag, nystarten av mitt universitetsliv OCH att halv åtta hos mig ÄNTLIGEN börjar sända nya avsnitt igen (ikväll på fyran!) ger jag er receptet på ett par browniebitar jag bakade häromdagen. Receptet är ursprungligen hämtat från någon väldigt obskyr webbsida på internet för länge sedan, men jag har omarbetat det en hel del så jag ger mig inte ut på jakt efter originalet.

Om du vill kan du använda en något mindre form för högre brownies, tänk dock på att gräddningstiden måste justeras.

***

Browniebitar med tranbär och vit choklad

Ingredienser
(en långpanna)

300 gram smör
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
200 gram vit choklad
1 1/2 dl torkade tranbär (går att utesluta eller byta ut mot tex. russin. Men det ÄR gott med tranbär i!)

***

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj långpannan om du vill och lägg därefter på ett bakplåtspapper.

Smält smöret i mikron eller på spisen. Låt svalna.

Vispa äggen i en separat bunke tillsammans med sockret. Ställ åt sidan.

Blanda de torra ingredienserna – vetemjöl, kakao, vaniljsocker och salt i en annan bunke.

Hacka den vita chokladen ganska grovt och tillsätt hälften – hundra gram – i mjölblandningen. Tillsätt därefter 1 dl av tranbären. Blanda runt.

Rör i smöret i de vispade äggen, sedan också mjölblandningen.

Häll smeten i långpannan. När den är jämnt utbredd över hela långpannan, strö över den sista hackade chokladen och resten av tranbären.

Grädda mitt i ugnen i ungefär 30 minuter eller tills den stelnat på ytan men fortfarande är lite kladdig i mitten. Passa noga på slutet, det är inte gott om den blir för hård!

Tag ut, låt svalna och skär sedan upp i rutor, storleken är valfri, men många blir det 😉

Kommentera

