lyxig grönsaksgratäng med fetaöverbakad quornfilé

Kommer ni ihåg sparrisoppan jag lade upp receptet på häromdagen?

(Tack snälla för alla fina kommentarer jag fick om den, vad gulliga ni är!)

Som jag nämnde i det inlägget serverade jag soppan som förrätt, för att sedan fortsätta med huvudrätt och (lite senare, när allt lagt sig och sötsuget satte in) också en efterrätt, som jag ännu inte skrivit om, men som kommer alldeles snart!

Det här inlägget handlar om huvudrätten den där kvällen, närmare bestämt en lyxig grönsaksgratäng, som tillsammans med fetaöverbakade quornfiléer tävlade med soppan om att bjuda smaklökarna på dans 😉

***

Recepten har jag hittat på alltommats trevliga hemsida och följt ganska så nära, men en och annan detalj har jag ändrat på så jag skriver ut recepten här nedan. Dock har jag ett par små (?) fotnoter först:

Grönsaksgratängen hette från början Tian-provencalsk grönsakslåda och bad varken om purjolök eller gul paprika. Dock är rätten trevlig just för att man kan lägga i de grönsaker man har hemma för tillfället, därför blev min gratäng aningen färggladare. Enligt originalreceptet skulle man också blanda i 1 1/2 dl riven parmesanost i äggsmeten, men jag valde att utesluta den. Det gör man som man vill. En gratäng är smidig att göra, men om du vill få det hela lite festligare kan du leta fram portionsformar eller ramekiner. För mig räckte ”röran” till 3 stycken portionsformar (då vi var tre personer) och en aningen större form som antagligen kunde ha bytts ut mot två portionsformar till. Beräkna därför att receptet räcker till ungefär 4-5 portioner.

Receptet på den fetatöverbakade quornfiléen hette egentligen olivklädd kycklingfilé men jag, som vegetarian, tilltalades inte av kycklingen utan bytte ut den mot quorn. Mina föräldrar fick dock de ursprungliga kycklingfiléerna till sin stora glädje. Jag följde heller inte receptet för grönsaksgratängen alls, utan bytte ut det mot det ovan. Jag har räknat med att varje person äter två quornfiléer var, men jag själv, som dessutom åt förrätt och efterrätt, orkade bara en. Om du gör som jag är det bara att dela receptet på hälften (eller spara resten till en annan dag). Jag adderade också lite färska örter, mest för att det nu är säsong för dessa och de är så otroligt goda!

Om du serverar dessa båda recept tillsammans går det alldeles ypperligt att ha dem inne i ugnen samtidigt! Sätt då ugnen på varmluft och dra ner temperaturen ett snäpp. Tänk på att grönsaksgratängen måste stå inne lite längre än quornfiléerna, så börja med den om du vill ha båda klara ungefär samtidigt.

***

grönsaksgratäng med fetaostöverbakad quornfilé

Ingredienser
(4 portioner)

grönsaksgratäng:

1 zucchini (ca 300 gram)
1 stor gul lök
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul paprika

1 burk krossade tomater (ca 400 gram)
torkade eller färska örter

5 ägg
2 msk dijonsenap
färsk basilika och/eller persilja

nyriven parmesanost

salt och peppar
olivolja till stekning

***

Sätt först ugnen på 175 grader.

Skölj av zucchinin och skär den i mindre bitar (originalreceptet föreslår halvmånar).

Koka bitarna i lättsaltat vatten ca 3 minuter. Häll av vattnet och ställ åt sidan.

Hacka alla tre sorters lök och båda paprikorna. Fräs alltsammans några minuter i din favoritolja tills de blivit lite mjuka men inte fått färg.

Häll över de krossade tomaterna och tillsätt antingen torkade eller färska örter. Låt koka i ungefär 10 minuter – tills vätskan kokat in något sånär. Tillsätt zucchinin på slutet och glöm inte salt och peppar!

Knäck äggen i en STOR skål och häll i senapen. Hacka de färska örter du vill ha med, sådär en dl eller två är lagom, och blanda i dem. Vispa en liten stund tills allt är ordentligt blandat.

Rör ner grönsaksröran i äggsmeten.

Häll allt i en stor form eller gör som jag och dela upp den i portionsformar.

Garnera med lite nyriven parmesanost om du vill, ställ sedan in i ugnen i ca 1 timme för den stora formen eller fyrtio minuter för de små. Tiderna är inte exakta utan den är klar när den fått fin färg och har stannat helt.

***

Fetaöverbakad quornfilé:

8 quornfiléer
2 dl lättcrème fraiche (eller den vanliga varianten)
1 paket fetaost (ca 200 gram)
1,5 dl svarta, kärnfria oliver
färsk basilika
salt och peppar

Smör eller olja att steka i.

***

Sätt ugnen på 175 grader.

Stek quornfiléerna i smör eller olja ett par minuter tills de fått fin färg. Salt och peppar behövs, gärna havssalt eller grovt salt för lite smak.

Lägg quornfiléerna i en ugnsfast form.

Blanda lättcrème fraiche, fetaost, oliver och valfri mängd hackad basilika i en skål. Peppra gärna och salta om du vill men smaka först! Fetaost är ganska salt i sig.

Bred ut fetaoströran över quornfiléerna så det blir som ett täcke.

Ställ in i ugnen i ca 20 minuter.

***

Avnjut gratäng och quornfiléer med en fräsch sallad till. Gott för både vegetarianer, LCHFare och gäster i allmänhet 😉

2 thoughts on “lyxig grönsaksgratäng med fetaöverbakad quornfilé

  1. Pingback: Gårdagens middag = dagens lunch | Miss Fit for Fight | ShapeMeUp!

Kommentera

