vegetarisk lasagne med vitkål och halloumi

Först och främst vill jag bara meddela – jag har härmed en ny kamera! Innan det här inlägget har jag använt mig av en digitalkamera med spräckt skärm (mitt eget klumpedunsiga fel). Det har fungerat helt okej, men fotona jag tagit har aldrig känts så bra som många av era hur mycket jag än ansträngt mig, och jag kände mig lite orolig över att ni skulle tänka samma sak. Det är ju roligt om bilden gör maten rättvisa, eller kanske till och med bättrar på sanningen en smula 😉

Av någon anledning har jag inte investerat i en systemkamera. Eller ja, jag vet varför… Med en digitalkamera har jag något att skylla på om bilderna inte är bra. Om bilden inte är rätt fokuserad eller ljuset reflekteras någonstans är det bara att säga ”Jo, men det är kameran som gör det! Det blir inte bättre!” Med en bättre kamera kan jag inte längre gömma mig bakom den ursäkten.

Jag är medveten om att jag inte är en proffsfotograf och att mina bilder inte kan mäta sig med många av de foton jag stöter på när jag går igenom dagens blogginlägg. Jag tycker om att ta foton, men jag tycker ännu mer om att att laga mat, och det är därför jag har den här bloggen. Fast jag kanske inte visar upp den från sin bästa sida. Dessutom vill jag ju hugga in på maten så snabbt som möjligt också, jag kan ju inte stå och ta bilder i en evighet, den ska ju ner i magen också, gärna rykande varm och nyupplagd!

Men det ÄR roligare att ta bilder med systemkameran (som egentligen inte är HELT min. Den är ursprungligen min käre fars, men han använder den inte och mamma har lånat min digitala variant. Kanske lyckas jag få honom att låta mig… umm… förvara den åt honom. Några år). Och bilderna är framför allt bättre. Kanske inte BRA, men en klar förbättring mot vad min digitalkamera kunde åstadkomma. Jag behöver fortfarande övning såklart 😉  Det gör mig lite lycklig sådär, att se att jag faktiskt också kan. Visst är det härligt att se förbättringar i sitt eget arbete?

***

Dagens recept kom till efter att jag fruktlöst sökt efter en vegetarisk lasagne som innehöll både halloumi (då Willys här i närheten erbjuder sådan för 19.90 just nu!) och turkisk yoghurt – gärna en hel del av den varan. Jag öppnade nämligen en burk sådan igår vars bäst föredatum gick ut redan i augusti, och jag vill inte riskera att behöva slänga den praktiskt taget oanvänd.

Jag är faktiskt lite stolt över resultatet! Vitkålen passade riktigt bra i lasagneform, jag har ett helt huvud i kylen som jag måste reducera ner lite de närmsta dagarna, det tar sådan plats 😉 Sweet chilisåsen gav tomatsåsen en liten välbehövlig kick (men jag är ganska känslig för just starka smaker, så ni kanske inte ens märker av den^^) och halloumin är ett roligt alternativ till fetaost och mozzarella.

Vill du också smaka? Här kommer receptet!

***

Vegetarisk lasagne med vitkål och halloumi

Ingredienser
(fyra större portioner)

1 zucchini (ca 300 gram)
1 klyfta vitkål (ca 200 gram)

1 gul lök
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 paket krossade tomater (ca 400 gram)
1 dl vatten
1 buljongtärning
1/2 dl sweet chilisås

4 dl turkisk yoghurt (10%)
1 paket halloumi (250 gram)
9 lasagneplattor (jag använde Garants fullkorn, från Willys)
ev. riven ost (valfri)
salt och peppar
olja att steka i

***

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med att tvätta och skiva zucchinin (jag skar den i halvmånar). Strimla vitkålen grovt (jag hoppas att mängden är balanserad, jag mätte aldrig upp hur mycket jag använde).

Fräs zucchinin i olja tills den får färg. Salta och peppra. Lägg över på en separat tallrik eller i en skål sålänge.

Fräs vitkålen på samma sätt och lägg i samma eller en annan skål (jag använde samma, det sparar disk!).

Tomatsåsen:

Hacka lök, purjolök och vitlök.

Fräs i olja en stund tills de får lite färg.

Häll över de krossade tomaterna och fyll upp burken igen med ungefär en deciliter vatten (för att få ur det mesta av tomaterna). smula i en buljongtärning och häll i sweet chilisåsen.

Låt puttra på svag värme i minst 10 minuter. Lite längre gör ingenting.

yoghurtkrämen:

Blanda den turkiska yoghurten med smulad halloumi (eller riven, vilket du vill). Salta och peppra.

Lasagnen:

Häll en fjärdedel av tomatsåsen i botten på en ugnsform. Täck med 3 lasagneplattor (det var vad jag fick rum med, så det är vad jag anpassat ingredienserna efter).

Häll på en fjärdedel till av tomatsåsen, hälften av yoghurtkrämen och hälften av zucchinin och vitkålen. Täck med 3 lasagneplattor till.

Upprepa – tomatsås, resten av yoghurtkrämen och resten av zucchinin och vitkålen.

Lägg över de sista 3 lasagneplattorna och täck med den sista tomatsåsen.

Strö över riven ost, välj själv hur mycket du vill ha och vilken sort.

Ställ in i ugnen i ungefär 30 minuter. Den är klar när lasagneplattorna är mjuka och den fått en fin färg.

Servera, gärna med rivna morötter (det tycker i alla fall jag är riktigt gott till just lasagne).

***

Hur det såg ut när jag lagade denna? Så här:

Först skar jag zucchini.

Efter att jag fräst zucchinin gjorde jag samma sak med vitkålen.

Löken förvandlades till en tomatsås.

Turkisk yoghurt togs fram.

När den turkiska yoghurten hamnat i en bunke smulades halloumin i.

Lasagneplattorna letades upp.

Ett lager!

Flera lager!

Lager på lager! Dags för ugnen.

30 minuter senare.

Lite morötter revs och middagen var serverad!

Kommentera

