Vaniljwhoopies med vit chokladkräm

Min första vecka som blivande socionom är nu till ända, och jag har trivs riktigt bra med både lärare och kursinnehåll så än så länge känns valet som handen i handsken. Det kan ju alltid förändras, kanske visar sig kursen vara för svår eller på annat sätt för krävande, men jag tror på det här, det känns in i märgen att det är ett bra val för mig! Det är också skönt att redan ha gått ett år här på universitet, jag kommer ihåg den där vilsna känslan man hade första dagarna – då man varken hittade rätt sal eller rätt hus – och man hade också en annan press på sig att passa in och hitta vänner i klassen. Självklart vill man fortfarande känna att man tycker om de man läser med, och det gör jag verkligen än så länge, men om jag inte kommer någon nära så är det ingen fara, jag har redan fina människor i min närhet som jag kan spendera fritiden med.

Trots att man inte ser någon som en nära vän är det alltid trevligt att ha bekanta som man mår bra av att spendera tid runt. Det gör att självkänslan ökar, men dessutom att tiden på universitetet går lite snabbare och lite smidigare.

I veckan delades vi i klassen upp i studiegrupper och efter att ha satt ihop ett par whoopie pies där hemma kände jag att det var ett trevligt sätt att hälsa de andra medlemmarna välkomna dagen efter då första gruppmötet skedde. Sagt och gjort, kakorna togs med till mötet och smulorna togs med hem igen.

Att bjuda de man känner på något man själv bakat är en av de bästa känslorna som finns, ja, så länge som det är uppskattat 😉 Jag vågar nästan säga att det är höjdpunkten på baket – näst efter själva processen förstås! Tycker inte ni det?

***

Efter den här uppsatsen är det då dags för själva receptet! men först en liten presentation.

Whoopie pies, eller whoopies som blivit det allmänna uttrycket – ser lite ut som macarons men är betydligt mindre komplicerade att få till. Kakorna som bildar whoppiesen (?) är alldeles lagom mjuka i konsistensen och krämen inuti kan varieras nästan hur som helst, antingen lite frostingaktig som jag valde att göra den, eller så väljer man något åt ganachehållet om man tycker om det. Jag gjorde en av mina favoritfrostings med vit choklad och philadelphia, och tyckte det passade riktigt bra.

Receptet på själva kakorna hittade jag hos ljuvliga sockerrus, som bakar som en gudinna! Jag beundrar alla hennes bakverk, så om ni inte varit där redan, besök henne idag! Efter att du läst klart receptet såklart 😉 Dock var hennes recept egentligen kardemummawhoopies och hade en  spännande mandelmassefyllning, men jag var inte säker på att det skulle bli uppskattat av alla i min nya studiegrupp. Jag minskade därför kardemumman till ett minimum för att vara på den säkra sidan och ökade mängden vaniljsocker för att få till en god vaniljsmak. I originalreceptet används vaniljpulver, som är en renare form av vanilj som det inte behövs så mycket av.

***

 

 

Vaniljwhoppies med vit chokladkräm

Ingredienser:
(ca 20 whoopies)

Kakorna:

100 gram rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1 ägg (gärna ekologiskt)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
ev. en nypa kardemumma
1/2 dl mjölk

***

Krämen:

200 gram vit choklad
1 paket philadelphiaost eller liknande (200 gram)
50 gram rumsvarmt smör

1/2 dl florsocker

***

ev. strössel eller smält choklad till garnering

***

Börja med kakorna.

Ta ut ingredienserna lite innan, så allt hinner få ungefär samma temperatur. Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa det rumsvarma smöret med sockret luftigt.

Knäck i ägget och blanda ordentligt.

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker och ev. kardemumman om du vill i en separat skål. 

Rör ner mjölblandningen i bunken med smörblandningen.

Glöm inte mjölken (som jag nästan gjorde)! Häll i den sist, och blanda.

Spritsa eller klicka ut smeten i små femkronorsstora högar på två plåtar klädda med bakplåtspapper. Det kommer bli cirka 40 kakor, som du sedan sätter ihop två och två. Försök att få dem lika stora (lättare sagt än gjort).

Ställ in kakorna i mitten på ugnen ca 8 minuter, kanske en aning längre. När de precis fått färg i kanterna är de färdiga, större delen av kakan ska inte få färg.

Låt svalna helt.

***

Dags för krämen!

Smält den vita chokladen försiktigt i mikro eller vattenbad.

Lägg philadelphia, smör och florsocker i en bunke. Häll i chokladen och vispa till en jämn kräm.

***

Para ihop kakorna två och två, paret bör ha samma storlek.

Spritsa ut lite kräm på en kaka i varje par. Tryck på den andra kakan ovanpå, vänd bottnen mot krämen.

***

Dekorera gärna kakorna, antingen med strössel som jag gjorde, eller med lite smält choklad som du ringlar över.

***

Bjud alla du känner 😉

Kommentera

