Kryddig linsgryta inför hösten

Nu när hösten är i antågande (för det är den vare sig vi vill det eller inte) är det dags att börja fundera på vad som passar till middag när vädret blir kyligare och säsongens gröna utbud byts ut mot ett annat sortiment. Medan sommaren bjuder på goda salladsluncher som svalkar skönt i värmen – i alla fall är det väl idealet, men solen har inte riktigt visat framfötterna här i år – så kommer hösten med värmande soppor och mustiga grytor som mättar lagom och gör att vi står oss länge.

Som vegetarian är just grytor heller inte särskilt tidskrävande och ofta fyllda med protein i form av bönor och linser som det är viktigt att vi får i oss nog med. Självklart kan det här gälla köttätare också, jag generaliserar bara lite här och antar att det är just vegetarianer som provar linsgrytor i första hand. Om du äter kött och ändå lagar lins- och böngrytor ibland – prove me wrong och skriv det här nedanför, ingen skulle bli gladare än jag över att ha fel 😉

Jag erkänner att jag snöat in lite lätt på sweet chili sås, det här är det andra receptet jag postar med den som smaksättning, det första var min vegetariska lasagne. Såsen ger en alldeles lagom kick för en styrkemes som jag, den smakar inte starkt men lite kryddigt sådär, och det gör att grytan blir aningen mer spännande. Dessutom står det en flaska i kylen och bara ropar om att få användas 😉 Har du det inte hemma eller inte vill använda det av någon anledning går det helt klart utan, snåla inte med kryddorna i början och smaka av flera gånger innan du serverar!

Jag själv använde passerade tomater i min gryta då jag inte hade några krossade, och det fungerade bra, men krossade ger lite mer tuggmotstånd. Paketet innehöll 500 ml, så jag minskade mängden vatten lite grann. Det gör du som du vill.

Lycka till!

***

Kryddig linsgryta

Ingredienser:

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 paprika i valfri färg (jag använde gul)
1/2 tsk kanel
1 tsk curry
1 tsk gurkmeja
2 dl torkade röda linser
1 burk krossade eller passerade tomater (ca 400 gram)
1/2 dl sweet chilisås
2-3 dl vatten
salt

olja att steka i.

Hacka lök och vitlök fint. Hacka också paprikan och lägg den åt sidan.

Fräs den hackade löken och vitlöken i olja i en ganska rymlig kastrull. Häll i kanel,curry och gurkmeja samtidigt så får det steka med en stund.

När löken fått färg (utan att brännas!), lägg i paprikan och fräs någon minut.

Skölj de röda linserna och lägg dem i grytan.

Häll över de krossade tomaterna, sweet chilisåsen och den mindre mängden vatten. Låt koka på svag värme i ungefär 15 minuter, tills linserna är färdiga och grytan kokat ihop. Om du märker att den blir förr torr under tiden kan du tillsätta lite mer vatten.

Smaka av och salta vid behov, servera sedan med till exempel en klick turkisk yoghurt och ett pitabröd  som jag gjorde, eller med ris och sallad. Jag dekorerade med persilja, men om du tycker om koriander passar det ännu  bättre till.

Smaklig måltid!

Kommentera

