Bulgurpilaff och ett enormt tack

Vad fina ni är.

Tänk, vilken trevlig morgon det blev. Måndag, gråmulen himmel och en förnimmelse av regn som antagligen kommer finnas med hela dagen. Lektion om någon timme. En helt vanlig veckodag, helt enkelt.

förutom en sak. Det har nämligen slagits besöksrekord här på bloggen! Aldrig trodde väl jag att en blogg om vegetarisk mat och bak av en outbildad, vanlig tjej som jag skulle kunna få över 200 unika läsare på en enda dag! För mig är det så stort, att det finns nästan 40 människor som följer det jag, JAG, skriver, människor som jag själv beundrar för deras bloggar och deras kompetens. Ni är verkligen guld värda ❤

Jag kommer ihåg när jag började skriva här, i februari. Vad nervös jag var! Inte över om jag skulle orka med att ha en blogg, nej, det ligger mycket ord i mig som bara väntar på att få komma ut i skriven form varje vecka, varje dag. Skriva tycker jag om, kanske lite väl mycket – uppsatser är det väl ingen som läser? Och mat lagar jag ju, ofta. Bakar gör jag när jag hinner. Material har jag, att fylla ut en blogg med. Det var inte problemet.

Nej, jag var mer nervös för att det jag hade att erbjuda här inte skulle tilltala någon. Visst skriver jag främst för mig själv, men det är ändå en lockande tanke att andra kan finna det jag publicerar intressant nog att vilja ta del av ibland, att det jag skriver är tillräckligt inspirerande för att få någon annan att fortsätta komma tillbaka. FAST jag inte är en utbildad kock eller konditor vill jag ju gärna att det jag lagar och bakar är så pass bra att någon utifrån kan se det och tänka – det skulle jag också vilja laga/baka/äta. Är jag verkligen bra nog på det här för att basera en hel blogg på det konceptet? Intresserar ens vegetarisk mat någon annan än mig själv?

Ni har bevisat för mig att jag duger. Det är okej att känna sig lite som en medelmåtta och ändå försöka sig på att nå ut utanför hemmets trygga väggar. Ni förstår, ni stöttar och ni finns där, vad jag än tycker om det jag publicerar.

Tack.

***

Nu till  något helt annat.

Igår var uppenbarligen svampens dag, fick jag reda på bakvägen sådär lite sen eftermiddag. Och svamp hade jag hemma, champinjoner närmare bestämt. Men vad skulle jag göra med dem? Jag var inte sugen på svampstuvning eller omelett. Och risotto tar en del tid, tid som jag kände att jag inte hade.

Efter lite letande i boken Stora vegetariska kokboken, som är en av mina absoluta favoriter, hittade jag en basmatipilaff som lät spännande. Efter en hel del utbytande och omgörande, kan jag nu presentera för er en bulgurpilaff, smaksatt med bland annat kanel och nejlika.

Låter det spännande? Receptet har ni här:

***

Bulgurpilaff

Ingredienser
(4 större-6 mindre portioner)

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
200 gram champinjoner
1 knippe broccoli (jag använde runt 200 gram)
6 kryddnejlikor
1 kanelstång
1 tsk gurkmeja
ev. 6 hela kardemummafrön (jag hade inga sådana)
3 dl okokt (fullkorns)bulgur
1 liter kokande vatten
1 grönsaksbuljongstärning
salt och peppar

olja att steka i

ev:
turkisk yoghurt
mango chutney
valfria nötter

***

Börja med att koka upp vatten med en buljongtärning i så att du har rykande varm grönsaksbuljong redo.

Under tiden: hacka lök och vitlök. Fräs det i olja i en stor kastrull i några minuter tills det har fått lite färg.

Hacka champinjoner och dela broccolin i lagom stora bitar. Tillsätt dem båda tillsammans med kryddor och bulgur och låt fräsa med i någon minut, tills allt blivit täckt av olja och börjat dofta.

Häll över det mesta av grönsaksbuljongen, spara ungefär 2 dl som du kan tillsätta senare om det behövs.

Koka upp och låt sedan sjuda i 12-15 minuter, tills bulguren är mjuk och vattnet kokat in. Om bulguren inte känns färdig när vattnet kokat in, tillsätt den buljong som du sparade innan.

Smaka av, salta och peppra. Ta bort de hela kryddorna eller varna för dem innan ni äter, de är inte så goda att bita in i!

Avnjut med tillexempel turkisk yoghurt, gärna blandad med lite mango chutney, och nötter på toppen. Jag använde jordnötter, cashewnötter är nästan ännu bättre.

Fler bilder kommer =)

Hoppas det smakar!

Kommentera

